Cees Hilhorst overleden

Eerste teamcaptain en schaakleraar.

Cees Hilhorst, schaakleraar en allereerste teamcaptain van SV Leudal, is op 30 mei 2013 overleden.

Cees, geboortig in het Utrechtse, meer bepaald Soest, leerde het schaken van zijn vader, die als lid van een schaakvereniging een behoorlijk niveau bezat.
Als brugklascoördinator aan het Pauluslyceum te Tilburg voelde Cees zich erg betrokken bij leerlingen uit het arbeidersmilieu. Het feit dat veel kinderen uit dit milieu met in wezen genoeg capaciteiten het jaar na jaar niet redden verontrustte hem ten zeerste. Cees was er van overtuigd dat het schaakspel een positieve bijdrage kon leveren in zaken als plannen, combineren, vechtlust, vooruit denken en inzicht in denkpatronen, met andere woorden het ontwikkelen van de geest. Hierin vooral vond Cees de inspiratie om in Tilburg schaaklessen te verzorgen.
Zijn ideeën als conrector om noodzakelijke vernieuwingen door te voeren vonden onvoldoende gehoor bij zijn collega’s. Toen de mogelijkheid zich dan ook voordeed om met een blanco lei aan het Middenschoolexperiment in Heythuysen te beginnen was Cees een van de eerste drie animatoren. Het mag dan ook logisch klinken dat toen Cees in contact kwam met Fons Peeters de schaakvonk direct oversprong. Hij was een van de eersten die “van buiten” lid werd van S.V. Leudal.
Als schaker was Cees geen man die zich de tijd gunde om openingen of eindspelen uit het hoofd te leren. Zijn verrassende openingen die in geen enkel boekje te vinden zijn, bracht menige tegenstander snel in de problemen. Elk voordeel heeft zijn nadeel zoals een bekend gezegde van Cruyff luidt. De tegenstander had hierdoor veel denktijd nodig, hetgeen Cees weer onrustig maakte.
Een van de grootste wapenfeiten die hij in de beginjaren als playing captain meemaakte was de geforceerde overwinning van Sjra Stals in een afgebroken partij in 1978 te Grubbenvorst, waardoor het team nipt kampioen werd in de tweede klasse.

In de beginjaren was er een grote behoefte aan kader. Om schaakleraar te worden volgden Luud Heijmans, Jos Jeukendrup, Theo Daamen en Cees Hilhorst gedurende menige woensdagavond een opleiding bij instructeur H. Engel.
Deze opleiding tot schaakleraar stond alleen open voor personen die hun sporen in het onderwijs reeds verdiend hadden. De pedagogische en didactische kwaliteit waren bij deze personen reeds in voldoende mate aanwezig.
Na het examen in Roosendaal in 1978 beschikte S.V. Leudal ineens over vier gediplomeerde instructeurs, hetgeen zeker een bepaalde weelde opleverde.
Nu lag een brok interessant en dankbaar werk op hen te wachten. In trefcentrum Aldenghoor gaven Theo Daamen aan de beginners, Jos Jeukendrup aan de middencategorie, Cees Hilhorst en Renger Koldijk aan de gevorderden schaakles.
De animo bij de jeugd werd zo groot dat het jaar daarop ook in Heythuysen een jeugdopleiding werd gestart o.l.v. de Heythuysenaren Luud Heijmans, Peter Maassen en Henk Kroes. De regionale spreiding van activiteiten m.b.t. het jeugdschaken kreeg hierdoor een geweldige injectie. Deze uitbreiding zou enkele jaren later leiden tot de oprichting van schaakvereniging “Klein Paries”.
Zoals reeds beschreven was Cees de eerste teamcaptain van S.V. Leudal. Naast hem waren sterke spelers: Peter Maassen, Anton Peeters, Sjra Stals, Renger Koldijk, Timo Elbers, Jac Berben, Jac Willems en Joep Mintjens. De contacten van Cees op de Middenschool met zijn collega Hein-Piet v.d. Spek, Limburgs kampioen, leidde ertoe dat deze laatste bereid werd gevonden om instructie aan de volwassenen te geven. Dit had een aanzienlijke stijging van het spelpeil op de vereniging tot gevolg. Cees op zijn beurt startte een schaakopleiding voor dames.
In de negentiger jaren slokte het werk van Cees, inmiddels werkzaam bij de OBD in Eindhoven, zoveel tijd op dat hij keuzes moest maken. Dit werk in Eindhoven vereiste een voldoende nachtrust en noopte Cees op tijd zijn partijen te beëindigen. De uiteindelijke consequentie, hoezeer hij dit ook betreurde, was dat hij het schaken moest opgeven. Na zijn vervroegde pensionering keerde Cees nog enkele jaren terug om in 2004 definitief te stoppen met schaken bij SV Leudal.
Cees kreeg een zeldzame vorm van kanker. GIST. De ongelijke strijd die Cees moest voeren heeft hij niet mogen winnen. Maar het leven van Cees was zoals zijn schaakpartijen waren. Boeiend, interessant, en nooit volgens het boekje. Dat maakte Cees tot een schaakvriend waartegen het altijd fijn spelen was. Ook al moest je vaak het onderspit delven.

Cees is 73 jaar geworden.