Externe competitie

De schaakvereniging LEUDAL neemt elk schaakseizoen met een aantal teams deel aan de competitie van de Limburgse schaakbond. Deze competitie kent vier klassen, de hoofdklasse, de eerste, tweede en de derde klasse.

Behalve de hoofdklasse zijn de klassen verdeeld in regio’s. Zo is er een klasse 1A (regio Noord) en 1B (regio Zuid).

Iedere klasse bestaat uit een aantal (maximaal acht) teams. Er wordt een halve competitie gespeeld, tenzij het aantal teams minder is dan 6. Dan speelt men een dubbelrondige competitie. De wedstrijden worden gespeeld op zondagmiddag, van oktober tot en met april (een keer per maand). De laatste ronde werd lange tijd gezamenlijk gespeeld op een centrale locatie. Na de corona-periode is de laatste ronde echter niet meer op een centrale plaats gespeeld.

Ieder team bestaat uit zes spelers met uitzondering van teams in de derde klasse die uit vier spelers bestaan. Hoewel het in principe een senioren-competitie betreft mogen ook jeugdspelers worden opgesteld. S.V. Leudal speelt haar thuiswedstrijden in het clublokaal ‘De Roffert’ te Buggenum. De wedstrijden beginnen om 13.00 uur en de duur van de partijen is afhankelijk van de klasse waarin men uitkomt.

Schaken een meesterlijke sport!