Interne jeugdcompetitie

Ieder lid van de vereniging die bij het begin van het schaakseizoen nog geen 18 jaar is, mag meedoen aan de interne jeugdcompetitie. Deze wordt ’s zondagmorgens gehouden in het trefcentrum Aldenghoor te Haelen, nadat de instructielessen zijn afgelopen. Dat is om ongeveer 11.00 uur. Schakers die wensen deel te nemen aan de interne competitie, zijn vrij om deel te nemen aan de instructie.

Er wordt gespeeld in divisies van 6 tot 8 spelers, die een halve competitie afwerken. De twee hoogst geëindigde spelers promoveren naar een hogere divisie. De twee laagst geëindigde spelers degraderen naar een lagere divisie, met uitzondering van de laatste divisie. Per seizoen worden er drie (en soms zelfs vier) ‘periodes’ gespeeld. De winnaar van een periode in de hoogste divisie (de eredivisie) mag zich periodekampioen noemen. De periodekampioen die de meeste punten heeft gescoord gedurende het hele schaakseizoen, is de jeugdclubkampioen.

De speler die in de drie periodes de meeste punten heeft gehaald, krijgt de Theo-Daamen-trofee. Dit is de trofee voor de schaker met het hoogste scoringspercentage (de snelste stijger). Het maakt niet uit in welke divisie(s) men gespeeld heeft. Degene die jeugdclubkampioen is geworden kan niet in aanmerking komen voor deze trofee.

Elke divisie heeft een wedstrijdleider, die verantwoordelijk is voor het juiste verloop van de schaakpartijen in de betreffende divisie. De jeugdcoördinator interne zaken (voor naam telefoonnummer en adres zie elders op deze web-site) is de algehele jeugdwedstrijdleider met betrekking tot de interne jeugdcompetitie. Hij is verantwoordelijk voor de competitie-indeling, het opmaken van de eindstanden en het maken van de competitie-roosters. Voor alle vragen over de jeugdcompetitie, tussentijdse aanmelding, enz. kan men bij hem terecht.

Schaken een meesterlijke sport!