SV Leudal in de vijfde ronde een maatje te klein voor Maastricht.

Op zondag 14 april 2024 speelden beide teams van onze vereniging een thuiswedstrijd tegen een team uit Maastricht.

Leudal 1 kreeg Maastricht 1 op bezoek.

Leudal 1 moest twee vaste spelers missen en aangezien Maastricht de twee voorgaande wedstrijden beide met 6-0 gewonnen waren de vooruitzichten niet gunstig.

Iwan Sentjens kwam op bord 3 al vrij snel remise overeen met zijn tegenstander.

Arthur Hendrickx wist in het middenspel een pion te winnen, maar zag daarna over het hoofd dat de randpion van zijn tegenstander sneller kon promoveren dan zijn eigen pionnen, waardoor hij onnodig verloor, waar remise zeker mogelijk was. Vervolgens verloren Han Wismans, Colin van Moorsel en Henk van Meegen hun partij. Hans Kivits kwam op bord 2 in  een eindspel met ongelijke lopers terecht met twee pionnen minder. Vaak wordt dat remise, maar de tegenstander van Hans wist na ruim 4 uur spelen zijn stukken zo te manoeuvreren dat een van zijn pionnen zou promoveren, waarmee de winst binnen was.

Eindstand 0,5-5,5 in het nadeel van sv Leudal 1

Leudal 2 kreeg Maastricht 4 op bezoek. Omdat team 1 twee spelers tekortkwam, werd besloten om Colin van Moorsel en Han Wismans in team 1 mee te laten spelen.

Maastricht 4 stond voor aanvang nog op de laatste plaats. Onze kansen werden daarom redelijk ingeschat. Maar al snel bleek dit team onder leiding van Pascal Ramaekers

toch een geduchte tegenstander. Pascal was een jaar of 30 geleden samen met zijn vader en broer Martijn lid van onze vereniging. En het bleek al snel dat hij toen goed opgelet had bij onze jeugdopleiding.

Ben Kusters had ’s morgens nog moeten werken en was daardoor niet optimaal voorbereid voor de wedstrijd. Hij verslikte zich al snel in de opening en was de eerste die zijn partij verloor.

Wil Lindelauf en Diana Maas speelden heel goed en geconcentreerd. Maar ook zij moesten zich na bijna 2,5 uur spelen gewonnen geven.

Op dat moment waren alle ogen gericht op Peter Metsemakers. In een moeilijk eindspel met ieder een toren en meerdere pionnen was de kans op remise groot. Maar gelukkig wist Peter met nauwkeurig manoeuvreren en een klein foutje van de tegenstander toch de winst zeker te stellen.

En daarmee werd de eindstand 1-3 in het nadeel van SVL2

Op zondag 12 mei 2024 staan de volgende wedstrijden op het programma. Dan spelen beide teams een thuiswedstrijd tegen ’t Pionneke uit Roermond.

Leudal 1 speelt dan in Buggenum tegen Pionneke 1 en Leudal 2 tegen Pionneke 2.