Schaakvereniging Leudal dit jaar minder succesvol op Tata Steel Schaaktoernooi 2024

Elk jaar wordt door de firma Tata-Steel een groot schaaktoernooi georganiseerd in Wijk aan Zee.

Behalve grootmeesters, die in de hoogste poules (Masters en Challengers) meespelen, mogen ook amateurs meedoen in diverse 4- en 10-kampen.

Vorig jaar deden Peter Sonnemans, Peter Metsemakers en Han Wismans mee aan een 4-kamp en wisten toen hoog te eindigen. Nadeel van dit goede resultaat was dat we dit jaar in een hogere poule werden ingedeeld.

Peter Metsemakers kon door andere verplichtingen helaas niet meedoen. Maar Peter Sonnemans en Han Wismans speelden dit jaar weer mee in een 4-kamp.

Peter speelde in het 1e weekend van vrijdag 12 tot zondag 14 januari in poule 5-K.

Hij wist met goed spelen lang stand te houden, maar moest uiteindelijk toch erkennen dat de tegenstanders sterker waren. Alleen in de laatste partij op zondagmiddag wist hij remise te houden en zo eindigde hij met 0,5 punt uit 3 wedstrijden op de 4e plaats.

Han Wismans speelde door-de-week van maandag 15 tot woensdag 17 januari. Han speelde daarbij in poule 6-G. Nadat hij de eerste twee partijen verloren had was er geen kans meer op een ereplaats. In de laatste partij begon Han -mede omdat hij voor het verwachte slechte weer naar huis wilde rijden – te snel en kwam al snel in een vervelend middenspel. De penning op zijn paard werd uiteindelijk fataal en na ruim 1,5 uur spelen was het 3e verliespunt en de laatste plaats in de poule een feit.

Het positieve aan dit resultaat is wel dat onze ratings weer wat dalen, en we volgend jaar in een lagere poule ingedeeld zullen worden. Daardoor zijn onze winstkansen dan weer beter.

Het zou leuk zijn als volgend jaar meer Leudal-spelers mee willen spelen. Winnen is niet het belangrijkste. Het spelen in de nabijheid van de wereldtop maakt dit een bijzonder leuk en gezellig toernooi.