SV Leudal in de vierde ronde van de LiSB-competitie.

Op zondag 10 maart 2024 speelden beide teams van onze vereniging een uitwedstrijd.

Leudal 1 ging op bezoek bij Kerkrade.

Op papier waren beide teams redelijk gelijkwaardig, maar in de praktijk bleek het team van Kerkrade toch de betere.

Op bord 5 verloor Iwan Sentjens in de opening al een pion en enkele zetten later nog een waarna hij na ca een uur spelen besloot zich niet zelf verder te pijnigen en opgaf.

Coen Oosse kwam op bord 1 ruim een uur later met zijn tegenstander remise overeen.

Op bord 4 kreeg Arthur Hendrickx een gevaarlijke koningsaanval over zich heen, maar

hij wist dit nog net te pareren, maar verloor even later door een paardvork een stuk.

Dankzij twee vrijpionnen kwam het echter tot driemaal dezelfde stelling wat automatisch remise inhield. Op bord 6 gaf Henk van Meegen plotseling een stuk weg waarna hij kon opgeven. Op bord 2 kwam Jan Brandt in een iets mindere stelling terecht, maar mede dankzij het feit dat Leudal al had verloren kwamen de spelers remise overeen.

Intussen had Hans Kivits het op bord 3 lastig. In een paardeneindspel wist zijn tegenstander net iets betere zetten te vinden waarmee hij Hans onder druk zette en uiteindelijk ook won.

Eindstand 4,5-1,5 in het nadeel van sv Leudal 1

Leudal 2 reisde af naar Maastricht voor een wedstrijd tegen ‘Op zijn plaats’.

De tegenstander had een zeer jeugdig team, waarbij de speelster en speler op bord 3 en 4 nog op de basisschool zaten. Dat betekende echter niet dat ze zich makkelijk lieten overwinnen.

Ben Kusters, die op bord 4  speelde, liet zich niet verrassen en wist met geconcentreerd spel het eerste punt binnen te halen.

Colin van Moorsel had het even wat moeilijker. Zijn tegenspeelster had een dubbele aanval met de loper op zijn toren en dame. Gelukkig speelde zij daarna iets minder nauwkeurig. En dat strafte Colin keurig af. En na een uur spelen stond het 2-0 voor SVL2.

Diana Maas stond na de opening flink onder druk. Haar remise aanbod werd niet aangenomen. Maar zij wist alle aanvallen goed te weerstaan. En op het eind won ze met een mooie mat-in-2 aanval, die haar tegenstander over het hoofd had gezien.

Han Wismans ruilde paard en loper voor een toren en een pion. Daarna werd de stelling erg gesloten en was winst steeds lastiger. Lange tijd wilde de tegenstander geen remise accepteren. Maar na bijna 2,5 uur spelen werd toch gelijkspel overeengekomen.

En daarmee werd de eindstand 0,5-3,5 in het voordeel van SVL2

Op zondag 14 april 2024 staan de volgende wedstrijden op het programma. Dan spelen beide teams een thuiswedstrijd tegen Maastricht.

Leudal 1 speelt dan in Buggenum tegen Maastricht 1 en Leudal 2 tegen Maastricht 4.