SVL had het zwaar maar won toch in de 6e competitiewedstrijd van de LiSB

Op zondag 7 mei 2023 speelden beide teams van SVL de 6e en laatste wedstrijd van dit seizoen in en tegen Tegelen in ontmoetingscentrum de Glazenap.

Leudal 1 speelde tegen Tegelen 1.

Beide teams konden nog kampioen worden van klasse 1A, waarbij Leudal 1 met een kleine marge mocht verliezen.

Leudal 1 begon slecht, Hans Kivits moest op bord 4 in een paarden eindspel zijn paard geven voor een doorgebroken pion van zijn tegenstander. Hans probeerde daarna zijn pionnen te ruilen tegen die van zijn tegenstander, maar dat mislukte, waarna Hans, na 2 uur spelen, kon opgeven. Vlak hierna verloor Arthur op bord 2 zijn partij. Arthur had een leuke koningsaanval opgezet maar zijn tegenstander vond alle goede verdedigingszetten en nadat de aanval was afgeslagen, drong de witte toren de zwarte stelling binnen, wat zwart pionnen koste en uiteindelijk de partij.

Op bord 6 speelde invaller Henk van Meegen (pas diezelfde morgen opgeroepen, omdat Jan Broekhuis zich helaas ziek moets melden). Henks tegenstander leek twee stukken te willen ruilen tegen een toren, maar koos vreemd genoeg voor een ander plan, waardoor Henk een paard voor kwam te staan en na afruil van de belangrijkste stukken kon Henk rond 16.00 uur zijn tegenstander mat zetten. Bijna gelijktijdig wist Coen Oosse op bord 3 zijn partij te winnen door na veel geschuif met zijn stukken, met een paardvork de dame van zijn tegenstander te winnen. Even hierna besloten Leo Hovens en zijn tegenstander op bord 5 tot remise, omdat er geen winstkansen meer waren, zelfs niet met een stuk meer, omdat  er onvoldoende materiaal voor winst overbleef.

Hiermee was het kampioenschap een feit.

Op Bord 1 besloot vlak hierna Rene Verheesen ook tot remise, nadat hij eerder een remise-aanbod had afgeslagen, omdat hij tot het uiterste wilde doorspelen, mocht dat gezien de stand nodig zijn.

Einduitslag: 3-3

Leudal 2 speelde tegen Tegelen 2. Ben Kusters speelde op bord 4. Hij kwam een kwaliteit achter te staan, maar gaf niet op. Zijn vechtlust werd na anderhalf uur beloond. Met stug doorspelen en een klein beetje geluk konden we remise noteren.

Peter Metsemakers speelde een mooie aanvallende partij. Zijn ervaren tegenstander speelde erg snel. Maar Peter liet zich niet van de wijs brengen. Hij bouwde de druk steeds verder op en won als eerste zijn partij.

Wil Lindelauf kwam een pion achter te staan. Meestal is één pion niet genoeg voor de winst, maar vandaag werd dit pionnetje uiteindelijk wel fataal. De stand kwam daarmee op 1,5-1,5.

Bij Han Wismans was de stelling lange tijd gelijk. Daarom bood zijn tegenstander ook al na 1,5 uur remise aan. Omdat we als team niets aan remise hadden speelde Han toch door. Na bijna 2,5 uur spelen kreeg Han een mooie aanval op de koning en miste Tegelen de beste verdediging. Han won en SVL2 won met 2,5-1,5. Daarmee werd Tegelen 2e in de eindstand met 5 matchpunten en 10 bordpunten. SVL2 werd 3e met eveneens 5 matchpunten, maar een half bordpuntje minder.