De 5e competitiewedstrijd van de LiSB was zwaar voor SVL

Op zondag 16 april 2023 werd de 5e wedstrijd van de LiSB-competitie gespeeld.

Beide teams hadden een thuiswedstrijd.

Leudal 1 speelde tegen Horst.

Leudal 1  begon goed doordat Coen Oosse op bord 6 binnen 1,5 uur spelen het eerste punt binnenhaalde. Helaas verloor Arthur Hendrickx op bord 4 vlak hierna doordat hij een schaakje met de dame over het hoofd zag en daardoor een stuk verloor, even leek het nog remise te worden door driemaal dezelfde stelling, maar de tegenstander zag dat op tijd en dreigde met een onomkeerbare mat, waarna Arthur opgaf. Hans Kivits wist op bord 5 een half uur later een fraaie koningsaanval, waarbij hij zelfs een ander stuk liet instaan, af te ronden door zijn tegenstander met een paard mat te zetten. Op bord 3 had Jan Broekhuis het initiatief en hij leek een fraaie koningsaanval te hebben maar na ruim drie uur spelen werd het toch remise.

Op bord 1 had Jan Brandt inmiddels een kwalteit geofferd om een koningsaanval op te zetten,

met twee sterke lopers tegen een toren en loper, en dit lukte ook, want na circa 3,5 uur spelen gaf zijn tegenstander op, omdat Jan een volledig gewonnen stelling had bereikt.

De winst was voor het team inmiddels binnen, maar op bord 2 was Rene Verheesen nog bezig. Hij had in een goede stelling één pion meer, maar zijn tegenstander maakte het hem bijzonder lastig door steeds te dreigen met mat of pionwinst. Rene kwam daarnaast ook nog eens in tijdnood, maar hij wist alle dreigingen te pareren en uiteindelijk toch met een pion te promoveren tot dame, waarna de winst na ruim 4 uur spelen binnen was.

Einduitslag 4,5-1,5 in het voordeel van Leudal 1

Leudal 2 speelde tegen EWS uit Weert. EWS had gevraagd om één wedstrijd vooruit te spelen. Daarom had Henk van Meegen al op dinsdagavond 4 april op bord 1 gespeeld. Henk speelde goed, maar kwam in het eindspel toch iets minder te staan. Henk verloor, en we keken tegen een achterstand van 1 punt aan.

Ben Kusters speelde op bord 4. Hij verloor al vrij snel een stuk, maar bleef moedig doorschaken. Na 3 kwartier spelen werd de stand op het bord echter zo vervelend, dat Ben moest opgeven.

Wil Lindelauf en Han speelden vanaf dat moment voor de winst waarmee een gelijkspel nog mogelijk was. Wil speelde een hele mooie partij en wist de druk op zijn tegenstander goed op te bouwen. Na bijna 2,5 uur spelen won hij en was de achterstand weer 1 matchpunt.

Han kwam in de opening al onder druk te staan. Hij verdedigde zo goed mogelijk en zijn tegenstander verbruikte veel tijd. Mede door die tijdnood wist Han weer wat aanval op de koning te krijgen. En na bijna 3 uur spelen moest zijn tegenstander het opgeven.

De eindstand was daarmee 2-2 en daar was SVL-2 zeer tevreden mee

Op zondag 7 mei 2023 staan de laatste wedstrijden op het programma. Dan spelen beide teams in en tegen Tegelen.