Schaken blijkt nog steeds populair bij de jeugd

Dat schaken een mooie hobby kan zijn, zal niemand ontkennen. Het aantal partijen dat op internet gespeeld wordt is enorm. Bij de Schaakverenigingen in Limburg en de rest van Nederland daalt het ledental echter al langere tijd.
De besturen van deze verenigingen en de overkoepelende bonden breken zich het hoofd om oplossingen te verzinnen. Hoe krijgen we meer leden en hoe krijgen we de jeugd geinteresseerd in het mooie schaakspel.
Soms komt de hulp uit onverwachte hoek. Annelies van Beek nam als intern begeleider van Basisschool de Kwir in Neer contact op met schaakvereniging Leudal. Zij vroeg of één van onze leden bereid was om schaakles te komen geven aan een aantal leerlingen op de school.
Na enig overleg was Han Wismans bereid om 23 leerlingen, verdeeld over 2 groepen, elke week 1 uur les te geven.
Al snel bleek dat zowel de leerlingen als de leraar er veel plezier in hadden. En zo leerden de kinderen van groep 4 tot en met 8 in 9 lessen de basis van het schaken.
Bij de laatste les kreeg Meester Han vele tekeningen, foto’s, een VVV-bon en een lekkere doos bonbons als dank voor de leuke en leerzame lessen.

Na de zomervakantie wordt bekeken welke kinderen dan weer schaakles willen krijgen. De preciese invulling van deze lessen moet nog bepaald worden. Maar dat we verder gaan met schaaklessen bij basisschool ‘de Kwir’ staat al vast.

Sfeerimpressie van de schaakles en één van de vele mooie tekeningen