Schaakvereniging Leudal succesvol op Tata Steel Schaaktoernooi 2023

Elk jaar wordt door de firma Tata-Steel een groot schaaktoernooi georganiseerd in Wijk aan Zee.

In 1938 was de eerste editie. Toen heette het toernooi nog Hoogovens-Schaaktoernooi, naar de toenmalige eigenaar. Inmiddels is het bedrijf via Corus in handen gekomen van Tata-Steel en staat het al jaren bekend als Tata-Steel Schaaktoernooi.

Bij dit toernooi spelen de 14 beste deelnemers, die tot de wereldtop behoren in de Masters-groep.

De 2e poule bestaat ook uit 14 spelers en wordt de Challengers genoemd.

In dezelfde zaal als deze topspelers, mogen ook amateurs meedoen.

Op basis van speelsterkte wordt iedereen hierbij ingedeeld in poules van 4 of 10 spelers van ongeveer gelijke rating.

Dit jaar deden Peter Sonnemans, Peter Metsemakers en Han Wismans mee aan een 4-kamp.

Peter Sonnemans speelde in het 1e weekend van vrijdag 13 tot zondag 15 januari in poule 8-O.

Peter was goed in vorm, want hij wist 3 punten te scoren uit 3 wedstrijden en werd dikverdiend winnaar in zijn poule.

Peter Metsemakers en Han Wismans speelden door-de-week van maandag 16 tot woensdag 18 januari. Han wist in poule 7-O 2,5 punten te scoren en werd daarmee ook eerste.

Peter Metsemakers speelde in poule 4-C en haalde 2 uit 3 punten waarmee hij de 2e plaats veiligstelde.

Met 2 eerste plaatsen en 1 tweede plaats op dit wereldberoemde schaaktoernooi mogen wij als vereniging zeer tevreden zijn.

Het zou leuk zijn als volgend jaar meer Leudal-spelers mee willen spelen. Winnen is niet het belangrijkste. Het spelen in de nabijheid van de wereldtop maakt dit een bijzonder leuk en gezellig toernooi.