De 4e competitiewedstrijd van de LiSB verliep minder goed als verwacht voor SVL

Op zondag 5 februari werd de 4e wedstrijd van de LiSB-competitie gespeeld. Beide teams hadden een thuiswedstrijd.

Leudal 1 speelde tegen Venlo 2.

Na in de 2de ronde met 5,5-0,5 van dezelfde tegenstander gewonnen te hebben, hoopte teamleider Arthur Hendrickx op een nog hogere zege, maar dat zat er helaas niet in.

De tegenstander van Hans Kivits op bord 4 maakte een fout in de opening waardoor Hans al snel een vol stuk won en na cica een uur spelen kon hij zijn tegenstander mat zetten.

Op bord 3 won Coen Oosse al snel twee pionnen en na iets meer dan twee uur spelen won hij

dan ook zijn partij. Rene Verheesen was op eigen verzoek op een lager bord gaan spelen dan dat hij normaal speelt. Rene kwam beter uit de opening en won met een combinatie van een loper en paard een toren. Zijn tegenstander probeerde hierna door een offer materiaal terug te winnen, maar dat mislukte, waardoor Leudal op een 3-0 voorsprong kwam.

Op bord 6 was Iwan Sentjens meer tegen zichzelf aan het te spelen , waarschijnlijk door het missen van een goede zet, dan tegen zijn tegenstander en na een mislukt offer kon hij nog wel lang doorspelen maar moest uiteindelijk de winst aan zijn tegenstander laten.

Op bord  2 kwam Arthur een kwaliteit voor te staan, maar even later gaf hij een belangrijke pion onnodig weg, waarna de twee lopers van zijn tegenstander sterker waren dan zijn eigen paard en toren. Nadat Arthur zijn paard offerde tegen een doorgebroken pion, wisten beide spelers geen winnende voorzetting te vinden, waarna tot remise werd besloten.

Na bijna drie uur spelen kwamen Jan Broekhuis en zijn tegenstander ook niet verder dan remise waardoor de eindstand 4-2 in het voordeel van Leudal 1 werd.

Leudal 2 speelde tegen Schaakmaat uit Venray. Schaakmaat is een sterk team, met ratings die oplopen tot bijna 2000. De eerste 3 wedstrijden had Schaakmaat al met 3,5-0,5 gewonnen. De kans om deze wedstrijd te winnen was dus al erg gering voor onze leden.

Wil Lindelauf had al aangegeven niet optimaal fit te zijn. Hij speelde toch zo goed mogelijk, maar helaas verloor hij als eerste zijn partij.

Han Wismans kwam niet helemaal goed uit de opening. Maar na een foutje van de tegenstander won Han een pion en werden enkele stukken geruild. De stelling werd hierdoor gunstiger. En na 1,5 uur spelen was mat niet meer te voorkomen. De stand was nu 1-1.

Ben Kusters speelde ook een goede partij, maar hij zag helaas niet hoe hij het eindspel winnend kon uitspelen. De pionnen van de tegenstander kwamen te ver door en Ben verloor uiteindelijk na bijna 2 uur spelen.

Peter Metsemakers speelde een zware wedstrijd op bord 1. Hij kwam iets minder uit de opening, maar wist zijn stelling langzaam maar zeker te verbeteren. Het bleef erg lastig en helaas moest Peter na ruim 3 uur toch opgeven.

SVLeudal 2 verloor daarmee met 1-3 tegen Schaakmaat.

Op zondag 16 april 2023 staan de volgende wedstrijden op het programma. Dan spelen beide teams wederom een thuiswedstrijd. Leudal 1 speelt dan tegen Horst. Leudal 2 krijgt EWS uit Weert op bezoek.