De competitie van de LiSB is weer gestart.

Op zondag 16 oktober begon de nieuwe competitie van de Limburgse Schaakbond.

Schaakvereniging Leudal doet hier weer met 2 teams aan mee. Beide teams mochten beginnen met een thuiswedstrijd in Buggenum tegen een team uit Tegelen.

Leudal 1 speelde tegen Tegelen 1

Tegelen 1 was gedregadeerd uit de hoogste Limburgse klasse terwijl Leudal 1 net niet was gepromoveerd. Het beloofde dus een spannende wedstrijd te worden.

De wedstrijden gingen lang gelijk op en na ca 2 uur spelen kwamen  zowel Iwan Sentjens en Arthur Hendrickx bijna gelijktijdig remise overeen met hun tegenstanders waarbij zeker Arthur niet mocht klagen omdat zijn tegenstander met een paardvork een tweede pion had kunnen winnen, maar dit gelukkig niet had gezien. Vlak daarna kwam ook Leo Hovens op bord 5 remise overeen met zijn tegenstander met de wetenschap dat bord 1 en 2 gunstig stonden voor Leudal. Enige tijd later kwam ook Hans Kivits op bord 3 niet verder dan remise.

Vlak daarna wist Jan Brandt op bord 2 inderdaad een fraaie koningsaanval af te ronden met winst. De tegenstander van Jan Broekhuis op bord 1 wilde nog niet opgeven, hoewel hij een stuk achterstond, maar moest na ca 3 uur spelen uiteindelijk toch de winst aan Jan laten.

Eindstand : Leudal 1 – Tegelen 1 : 4-2

Leudal 2 speelde met 4 spelers tegen het 2e team van Tegelen.

Direct bij binnenkomst van de tegenstanders was al duidelijk dat het geen gemakkelijke wedstrijd zou worden.

Ben Kusters speelde op bord 3 te snel en verloor al na een half uur door een onnodige fout.

Hierdoor keek SVL2 al snel tegen een achterstand aan.

Henk van Meegen speelde goed op bord 1. Toen zijn tegenstander na een uur spelen remise aanbood, naam Henk dat graag aan. Hij zag te weinig kansen om door te spelen en was tevreden met remise.

Diana Maas speelde op bord 4 ook een prima wedstrijd, maar echte winstkansen zagen beide spelers niet. Daarom werd op bord 4 ook remise als uitslag genoteerd.

Nu lag alle druk op Wil Langelauf op bord 2. Met een 3e remise zou SVL2 de totaalwedstrijd verliezen. Het remise aanbod van Tegelen nam Wil daarom niet aan. De stelling was nog gelijk en Wil zag nog wel mogelijkheden. Het werd een lange partij waarin geen echte fouten gemaakt werden. Maar na bijna 4 uur spelen kwam Tegelen toch iets gunstiger in het pionnen eindspel uit. En zo ging de laatste wedstrijd alsnog verloren. De eindstand was daardoor 1-3 in het voordeel van Tegelen.

Op zondag 13 november staan de volgende wedstrijden op het programma. Dan spelen beide teams een uitwedstrijd. Leudal 1 speelt in Venlo tegen hun 2e team. Leudal 2 gaat naar Venray op bezoek bij de nieuwe club Schaakmaat.