SV Leudal heeft het zwaar in de vierde ronde.

Op zondag 20 februari stond de 4e ronde van de LiSB competitie op het programma. Nu de coronamaatregelen weer versoepeld zijn kon deze ronde weer normaal gespeeld worden.

Beide teams konden dit keer thuis spelen.

Leudal 1 speelde tegen Horst.

Leudal begon al met een 1-0 voorsprong doordat een van de beoogde spelers van Horst door stormschade thuis, niet kon spelen en Horst geen vervanger voor hem kon vinden.

Na deze mededeling verklaarde Iwan Sentjens zich bereid om niet te spelen, waardoor hij op bord 2 dus reglementair won.
Teamcaptain Arthur Hendrickx kwam op bord drie gedrukt te staan , maar door een torenoffer en een open koningstelling van de tegenstander kon hij eeuwig schaak geven, wat remise zou betekenen, maar hij wilde iets teveel, en na afruil van de lopers en de dames moest hij zijn nederlaag erkennen.

Hierna speelde Leo Hovens op het zesde bord met een pion minder remise. Aangezien Leo al bijna een jaar niet meer gespeeld had een prima prestatie.Op bord vier wist Rene Verheesen een goede stand steeds verdere te verbeteren en daarmee een verdiende winst binnen te halen.

Vlak hierna wist Jan Broekhuis op bord een lastige en misschien iets mindere stelling langzaam om te buigen in zijn voordeel en na een verkeerde zet van zijn tegenstander wat kwaliteitsverlies zou betekenen, gaf deze op. Hiermee was de winst voor Leudal 1 al binnen.

De eindstand hing af van de laatste partij op bord 5 waar Hans Kivits al enige tijd materieel in pionnen achterstond, maar door enige schaakjes met de dame en verkeerde zetten van zijn tegenstander wist Hans zowaar mat te zetten, waar remise het hoogst haalbare leek.

Eindstand na ca. 4 uur spelen dus 4,5-1,5 in het voordeel van Leudal 1.

Leudal 1 bezet hierdoor de 2e plaats in klasse 1A van de LiSB bondscompetitie, maar heeft een wedstrijd minder gespeeld dan de nr.1 Reuver.

Op 13 maart a.s. staat de inhaalwedstrijd tegen Tegelen 2 op het programma.

Leudal 2 speelde tegen het 3e team van De Juiste Zet uit Noorbeek/Reijmerstok

DJZ speelt met een jong team en zorgde voor spannende partijen.
Diana Maas kon helaas niet meedoen omdat haar zoon positief getest was op corona. Gelukkig was Peter Metsemakers bereid om in te vallen.

Hierdoor speelde Ben Kusters op het vierde bord. Lange tijd ging de strijd gelijk op. Maar na 2 uur spelen brak de tegenstander toch door zijn stelling heen en was het eerste verliespunt niet meer tegen te houden.

Han Wismans zorgde een half uur later voor de gelijkmaker. In een gesloten stelling wist hij met een toren achter de vijandelijke pionnen te komen. Nadat hij op die manier een kwaliteit had gewonnen gaf de tegenstander op.
Henk van Meegen haalde op bord 3 het 2e punt voor Leudal binnen.
Peter Metsemakers bood remise aan, maar dat werd niet geaccepteerd door DJZ. Peter moest daardoor in een lastige stelling doorspelen en moest zich uiteindelijk gewonnen geven.
Met de 2-2 gelijke eindstand was uiteindelijk iedereen wel tevreden.