Sv Leudal start succesvol in de eerste ronde.

Op zondag 17 oktober begon de nieuwe competitie van de Limburgse Schaakbond.

Schaakvereniging Leudal doet hier met 2 teams aan mee.
Beide teams moesten dit keer tegen een team van Venlo spelen. Omdat het eigen lokaal van Venlo niet beschikbaar was, werden alle wedstrijden in de Glazenap te Tegelen gespeeld.
Leudal 1 speelde tegen Venlo-2
Na één uur officiële speeltijd kon Iwan Sentjens op bord 5 een reglementair punt achter zijn naam zetten omdat zijn beoogde tegenstander onverwachts niet op kwam dagen.
Op bord 4 won Arthur Hendrickx in de opening vrij simpel een pion, maar moest daarna goed oppassen omdat zijn tegenstander een aantal lastige zetten deed, maar na ca. 2 uur spelen creëerde Arthur een vrijpion en zijn tegenstander lette even niet op, en sloeg bijna meteen die vrijpion, maar vergat dat daardoor een van zijn torens onverdedigd kwam te staan.
2-0 voor Leudal 1.
Op bord 2 kreeg Jan Brandt een remise-aanbod, en na even op alle borden gekeken te hebben,
en er het volste vertrouwen in te hebben, nam hij het aanbod aan.
Op bord 6 had Coen Oosse al snel een pion voorsprong, maar pas na ca 3,5 uur spelen wist hij een gewonnen toreneindspel op het bord te krijgen, en zijn tegenstander geloofde het toen wel en gaf op. Hiermee was de overwinning voor Leudal al binnen.
Op bord 1 had Jan Broekhuis een lastig eindspel met een paard tegen een zwartvelderige loper, maar door secuur spel en veel gemanoeuvreer wist Jan langzaam een aantal pionnen van zijn tegenstander op te peuzelen en na bijna 4 uur spelen en zelfs zijn paard geofferd te hebben tegen een vrijpion van zijn tegenstander, zou altijd een van eigen vrijpionnen doorlopen omdat de loper van zijn tegenstander nooit beide kanten van het bord tegelijk kon verdedigen, waarna zijn tegenstander dan ook opgaf.
Op bord 3 koos Rene Verheesen waarschijnlijk voor een verkeerd plan, waardoor hij zeer langzaam werd weggedrukt en na een alles of niets poging moest hij het punt aan de secuur spelende tegenstander laten, waardoor na 4 uur spelen de eindstand 4,5-1,5 in het voordeel van Leudal 1 werd.
Leudal 2 speelde met 4 spelers tegen het 3e team van Venlo.
Op alle borden werd fel gestreden, en het was lang onduidelijk welk team zou gaan winnen. Na bijna 2 uur spelen wist Ben Kusters op bord 3 zijn pionnen zo ver vooruit te spelen, dat hij altijd met 1 pion zou gaan promoveren. Zijn tegenstander gaf daarom ook op.
Han had op bord 1 twee stukken geruild tegen een toren en 2 pionnen. Even leek het erop dat hij een stuk kon winnen, maar uiteindelijk moest hij een toren tegen een paard ruilen. In het eindspel met 6 pionnen tegen een loper en 3 pionnen werd uiteindelijk remise overeengekomen.
Na 2,5 uur spelen wist ook Diana Maas met mooi spel een pion aan de overkant te krijgen. Daarmee had Leudal 2 2,5 punten en de winst was binnen.
Henk van Meegen speelde op bord 2. Het was een lange partij met kansen aan beide kanten. Maar Henk gebruikte meer tijd en deed aan het eind een paar minde goede zetten. Hij verloor zijn partij en de eindstand kwam op 1,5-2,5 in het voordeel van Leudal.
Op zondag 14 november staan de volgende wedstrijden op het programma. Dan spelen beide teams een thuiswedstrijd in gemeenschapshuis de Roffert te Buggenum. Leudal 1 speelt dan tegen het 2e team van DJC uit Stein. Leudal 2 krijgt de spelers van EWS uit Weert op bezoek.