Verslag clubkampioenschappen 2019 SV Leudal.

Dit seizoen kenden we dus 4 periodekampioenen, net als voorgaand seizoen.

Maar vorig seizoen trokken zich plots vlak voor aanvang van de nacompetitie 2 periodekampioenen terug. Hierdoor werd het kampioenschap gedecimeerd tot slechts 1 wedstrijd. Een grote teleurstelling.

Hoe anders verliep het dit seizoen. Geen afmeldingen en een volledig programma van 3 ronden. In totaal dus 6 wedstrijden.  Geen Arthur Hendrickx in de nacompetitie dit seizoen. De regerend kampioen wist zich niet te plaatsen. En ook Iwan Sentjens de kampioen van het jaar daarvoor, wist niet tot de nacompetitie door te dringen. Wel plaatsen zich de periodekampioenen Hans Kivits, Jack Duijf, Henk van Meegen en Marcel Schuman. Geen enkele uitgesproken favoriet voor de titel dit jaar.

Hans Kivits en Jack Duijf hebben weliswaar de meeste  ervaring in het spelen van nacompetities. Zijn ook al enkele malen clubkampioen geweest. Jack Duijf 4 maal en Hans Kivits 5.

Maar Henk van Meegen en Marcel Schuman waren zeker niet kansloos. Marcel toonde zich afgelopen seizoen een sterke speler die zeer moeilijk te verslaan is. En Henk speelt elk seizoen een beetje sterker. Hij kijkt natuurlijk veel mee met de partijen van zijn zoon Ruud.

Eerste ronde.

In de eerste ronde trad Jack Duijf aan tegen Henk van Meegen. Marcel Schuman nam de handschoen op tegen Hans Kivits.

Henk en Jack speelden een mooie partij. Met veel dreiging en pogingen tot doorbraken. Helaas bleek voor geen van beide spelers er een beslissend voordeel te behalen. De partij eindigde dan ook in remise.

Marcel en Hans speelden een open partij waarbij Marcel na de opening zelfs een klein overwicht scheen te verkrijgen. En nadat de dames en waren geruild kreeg Hans wat meer tegenspel. Marcel had nog alle kans op een gelijkspel, toen hij plots op de 29e zet zijn toren liet instaan. Hierdoor won Hans de partij.

Tweede ronde.

In de tweede ronde speelde Hans tegen Jack. En Henk tegen Marcel.  Jack had in zijn partij tegen Hans iets nieuws bedacht en kwam met zwart in de opening met b6. Weg waren Hans’ voorbereidingen. Alle huisvlijt teniet gedaan in één zet. Het bleek echter niet het juiste effect te sorteren.  Hans kwam sterk uit de opening. Had initiatief en Jack speelde een aantal keren onnauwkeurig. Hierdoor kreeg Hans een pion voordeel en even later zelfs een paard. En toen dat paard ook nog beide torens van Jack met een vork wist aan te vallen, viel voor Jack het doek. Hans nam hier me de leiding in de nacompetitie met 2 punten. Jack was definitief uitgeschakeld.

In de partij van Marcel tegen Henk, speelde Marcel vol op de aanval. Hij moest immers winnen wilde hij nog kans maken op de titel. Marcel speelde goed en kwam op een pion voorsprong. Maar ergens in het middenspel zette hij 2 paarden op één lijn. Die wist Henk met een toren aan te vallen, waardoor er één paard verloren ging. Dat betekende een vol punt voor Henk en ook de definitieve uitschakeling voor Marcel.

Derde ronde.

In de derde ronde moesten Henk en Hans in een rechtstreeks duel uitmaken wie er clubkampioen zou worden. De wedstrijd tussen Marcel en Jack deed er niet meer toe en werd snel in overleg met een remise afgedaan.

Henk moest winnen om de titel te veroveren. Hans had aan een gelijkspel voldoende. De strijd was vanaf het begin ongekend spannend. Henk, die met wit speelde, verkreeg het initiatief. Hans moest alle zeilen bijzetten om de juiste verdediging te vinden. Het kreeg een sterke lopen en verdubbelde zijn toren op de d-lijn. Hans zocht tegenspel langs de e-lijn en moest voorkomen dat de witte dame zijn stelling zou binnendringen. Uiteindelijk wist Hans de sterke loper te ruilen en het eindspel leek nog een lange strijd te gaan worden. Maar toen Henk enkele onnauwkeurige zetten speelde, wist Hans de stelling in evenwicht te brengen. En toen Hans zelfs een pion dreigde te winnen, bood Henk remise aan. Dit aanbod kon Hans niet weigeren. Het betekende immers de titel.

En zo mocht Hans zijn 6e clubkampioenschap op zijn naam schrijven. En is Hans na Arthur Hendrickx, die 10 titels op zijn naam heeft, de meest succesvolle internecompetitiespeler van SV Leudal.

Eindstand nacompetitie 2018-2019:

1. Hans Kivits 3 – 2,5