Schaakvereniging Leudal begint goed aan nieuwe competitie

Op zondag 14 oktober begon de nieuwe competitie van de Limburgse Schaakbond. Schaakvereniging Leudal doet hier met 2 teams aan mee.

Het 2e team reisde met 4 spelers af naar Klimmen voor een wedstrijd tegen het 5e team van SV Voerendaal. SVL2 speelt dit jaar vrijwillig in de 3e klasse, omdat daar in teams van 4 spelers gespeeld wordt. In de 2e klasse zijn 6 spelers per team nodig. Maar dat was i.v.m. vervoer en aantal beschikbare spelers niet te realiseren.

Voerendaal 5 speelde met 1 volwassen teamleider en 3 jeugdspelers. Maar dat wilde niet zeggen dat wij het heel eenvoudig zouden gaan winnen.

Ben Kusters speelde rustig en kwam al snel goed te staan in zijn partij. Hij bouwde dit voordeel langzaam uit en uiteindelijk konden we na 1,5 uur spelen het 1e punt binnenhalen. Frits Smeets maakte ook geen grote fouten en haalde keurig het 2e punt binnen. .

Han Wismans wist al snel een betere stelling te krijgen. Maar door goed spel van Voerendaal en misschien een beetje onderschatting van de tegenstander werd de stelling toch nog onnodig ingewikkeld. De routine zal op het eind toch de doorslag gegeven hebben. En Leudal kon het 3e en winnende punt bijschrijven.

Peter Metsemakers speelde als enige tegen een volwassene met meer ervaring. Maar ook hij wist zijn partij winnend af te sluiten. De eindstand werd hiermee 4-0 in het voordeel van SV Leudal.

Het 1e team van SV Leudal moest dit keer naar Reuver. Beide teams zijn aan elkaar gewaagd. De ene keer wint Leudal, de andere keer Reuver. Helaas werd het dit keer een nipte nederlaag voor Leudal 1.

Iwan Sentjens verloor als eerste doordat hij de opening niet helemaal goed behandelde en een kwaliteit verloor, wat uiteindelijk na  ca. 2 uur spelen tot verlies leidde. Enige tijd later verloor Arthur Hendrickx, doordat hij voor een verkeerde voortzetting koos, waar remise mogelijk was geweest. Henk van Meegen verloor ergens een stuk en na een goed opgezette koningsaanval van de tegenstander moest hij opgeven. De tegenstander van Hans Kivits bood vlak hierna in een betere stelling remise aan, welke Hans na enig nadenken maar aannam, omdat winst er zeker niet meer inzat, eerder verlies. Het verlies van het team was nu een feit. Jan Broekhuis wist daarna op bord 1 een lopereindspel in winst om te zetten. Leon van Duren sloeg een remiseaanbod van zijn tegenstander af en wist na ca 4 uur spelen te winnen doordat zijn tegenstander in een gelijkwaardig eindspel een foutje maakte. Eindstand 3,5-2,5 in het nadeel van Leudal 1.

Op zondag 11 november staan de volgende wedstrijden op het programma. Dan spelen beide teams een thuiswedstrijd in gemeenschapshuis de Roffert te Buggenum. Leudal 1 speelt dan tegen de Postertoren uit Posterholt. Leudal 2 krijgt de ervaren spelers van Tegelen 4 op bezoek.