Schaakvereniging Leudal tevreden na 2e ronde LiSB-competitie

Op zondag 11 november werd de 2e ronde van de LiSB-schaakcompetitie gespeeld. Leudal speelde dit keer met beide teams een thuiswedstrijd.

Het 1e team van SV Leudal speelde tegen De Postertoren uit Posterholt. Leudal 1 kwam al vrij snel op voorsprong doordat de tegenstander van Arthur Hendrickx, na het verlies van twee pionnen, op bord 2 opgaf. Daarna wonnen vrij snel achter elkaar de Leudal spelers Jan Broekhuis (bord 1) en Hans Kivits (bord 3) hun partij. Iwan Sentjens leek in een aanvalspartij beter te staan, maar zag een penning over het hoofd waardoor hij alsnog verloor. Henk van Meegen wist daarna op bord 5 een betere stand inderdaad in winst om ter zetten waardoor de winst voor Leudal binnen was. Leon van Duren wist daarna een eindspel van een toren tegen twee paarden in winst om te zetten waardoor de eindstand 5-1 in het voordeel van Leudal 1 werd. Leudal 1 bezet hierdoor (tijdelijk) de 1e plaats in klasse 1A.

Het 2e team speelde tegen het 4e team van Schaakvereniging Tegelen. Flip Werter speelde tegen een sterke jeugdspeler, die de laatste jaren veel progressie heeft gemaakt. Dat was ook te merken want Flip verloor zijn partij. Han Wismans begon goed, maar maakte in het middenspel een blunder waardoor hij een toren verloor. Kort hierna moest ook Han opgeven en stonden we met 2-0 achter.

Peter Metsemakers kwam door een offer van zijn tegenstander al snel een loper tegen 2 pionnen voor te staan. Maar zijn koningsstelling was hierdoor wel verslechterd. Gelukkig wist Peter de stelling te verbeteren en bracht de achterstand terug tot 2-1. Alle hoop was nu gevestigd op Ben Kusters. Ben stond beter, maar doordat steeds meer mensen rond zijn bord kwamen kijken werd hij toch wat zenuwachtig. Het werd daardoor nog een spannende strijd, die Ben gelukkig in het voordeel van Leudal wist te beslissen. De eindstand kwam hiermee op 2-2.

Op zondag 9 december staan de volgende wedstrijden op het programma. Dan speelt Leudal 1 in Roermond tegen het 1e team van ’t Pionneke.

Leudal 2 speelt thuis in Buggenum tegen Blerick 3.