Schaakvereniging Leudal tevreden met resultaat

Op zondag 26 november speelden beide teams van Schaakvereniging Leudal een thuiswedstrijd in gemeenschapshuis de Roffert te Buggenum.

Het 1e team kreeg het 3e team van Blerick op bezoek. Van tevoren werd gerekend op winst. Maar het werd uiteindelijk een stuk lastiger dan verwacht.

Iwan Sentjes behaalde weliswaar het eerste halve puntje binnen. Maar bijna gelijktijdig verloor Henk van Meegen. Hans Kivits won zijn wedstrijd en wist zo de stand weer gelijk te trekken.

Arthur Hendrickx kwam 2 pionnen + een kwaliteit achter, maar won de kwaliteit weer vrij snel terug en wist het eindspel met ongelijke lopers remise te houden.

Ook Judith Hendrix kwam slechter te staan in het eindspel. Toen haar tegenstander toch remise aanbood hoefde zij dan ook niet lang na te denken. De stand was nu gelijk met 2,5-2,5. De beslissing zou dus vallen in de partij van Jan Broekhuis.

Het werd een eindspel met een paard voor Jan en een loper voor de tegenstander. Na bijna 5 uur spelen kozen beide spelers voor de aanval, waarbij de tegenstander van Jan op een bepaald moment voor een verkeerde voortzetting koos, waardoor Jan de loper won.1-0 voor Jan.

En daarmee won Leudal 1 voor de tweede keer op rij.

Het 2e team kreeg het 3e team van Schaesberg op bezoek, dat op papier erg sterk is. Hier werd daarom al rekening gehouden met een verloren strijd. Toch gingen we vol goede moed aan onze partijen. Flip Werter speelde een bekende opening, maar werd toch verrast door een onbekende variant. Daardoor verloor hij eerst een stuk en uiteindelijk ook de partij. Han Wismans had vandaag meer geluk. Zijn paarden werkten mooi samen en na 17 zetten stond zijn tegenstander mat.

Hierna ging het minder goed voor Leudal. Frits Smeets verloor zijn partij en ook Daan Kivits moest uiteindelijk opgeven. Ben Kusters kwam na een mindere start wel goed terug, en kreeg ook winstkansen. Helaas kon hij de juiste zetten niet vinden waarna tot remise werd besloten. Over de hele partij was dat ook wel een terechte uitslag.

Met 3,5-1,5 achterstand kon Peter Metsemakers het verlies niet meer voorkomen. Hij speelde een goede partij en wist met nauwkeurig spel verdiend te winnen. Het verlies was daarmee voor Leudal tot een minimum beperkt. De eindstand werd 3,5-2,5 in het voordeel van Schaesberg.

Toeschouwers bij de partij van Daan Kivits.

Op zondag 17 december staan de volgende wedstrijden op het programma. Dan spelen beide teams een uitwedstrijd. Leudal 1 gaat dan op bezoek bij medekoploper Tegelen 1. En het 2e team moet spelen tegen ’t Pionneke uit Roermond.