Goede competitiestart voor Schaakvereniging Leudal.

Op zondag 29 oktober begon de nieuwe competitie van de Limburgse Schaakbond.

Schaakvereniging Leudal doet hier met 2 teams aan mee.

Het 1e team van SV Leudal moest dit keer naar Schaesberg en begon helaas met een 1-0 achterstand doordat enkele spelers en invallers deze week andere verplichtingen hadden. Toch begon Leudal 1 met goede moed aan de strijd. Het was geen gemakkelijke opgave, maar Judith Hendrix won na bijna 2,5 uur spelen haar partij waardoor het 1-1 stond. Frits Smeets wist vlak daarna een slechtere stelling om te buigen in een betere stelling en besloot tot remise. Ook Iwan Sentjens kwam slechter te staan, twee pionnen minder, maar door een sterke aanval, terwijl de tegenstander in de verdediging kroop, wist hij de winst te behalen. Arthur stond lang een pion achter, maar door een sterke koningsaanval wist ook hij zijn partij te winnen, waarmee tegelijk het team de overwinning binnenhaalde.

Jan Broekhuis kwam na ca. 3,5 uur spelen een stuk achter, maar wist met een pion meer toch de partij remise te houden.Daarmee was de eindstand 4-2 in het voordeel van Leudal.

Teamleider Arthur Hendrickx (Zie foto) was dan ook tevreden met het resultaat van SV Leudal.

Het 2e team moest dit keer naar het verre Eijsden. De tegenstanders waren sterk, en nadat Peter Metsemakers op het 1e bord in een drakenvariant verloren, durfden we bijna niet meer te gokken op de totale winst. Maar na de remise van Ben Kusters wist invaller Peter Sonnemans het kleine voordeel dat hij had steeds verder uit te breiden en zijn partij te winnen. Daardoor stond het weer gelijk 1,5-1,5. Janno Julicher en Flip Werter wisten tegen hun sterke tegenstanders ook elk een half puntje te scoren. De beslissing viel daardoor in de partij van Han Wismans. De tegenstander offerde in de opening een paard tegen een pion, maar had de hele partij grote druk op de stelling. Gelukkig wist Han steeds de juiste verdediging te vinden en toen uiteindelijk wat stukken geruild waren en de druk van de ketel ging was het een kwestie van rustig de partij uitspelen. Eijsden gaf zich toen gewonnen en de eindstand werd 3,5-2,5 in het voordeel van Leudal.

Op zondag 26 november staan de volgende wedstrijden op het programma. Dan spelen beide teams een thuiswedstrijd in gemeenschapshuis de Roffert te Buggenum. Leudal 1 krijgt dan het 3e team van Blerick op bezoek. En het 2e team moet aantreden tegen het 3e team van Schaesberg.