Hans Kivits winnaar JP-Trofee

Na 25 jaar weer eens bekerwinnaar

In een mooie finale wist Hans Kivits de beker te winnen bij schaakvereniging Leudal.
Na vele malen in de finale te hebben gestaan, maar telkens met lege handen achter te moeten blijven, was het dan dit keer toch eindelijk een succes.
Hans wist met 2,5 punt uit 3 wedstrijden de concurrentie achter zich te houden en terecht de bekerwinst voor zich op te eisen.
Het snelle tempo ligt Hans niet zo goed. Maar dit jaar kent Hans een bijzonder goed seizoen. Hij is afgelopen jaar sterker geworden. Waarschijnlijk komt dit door het KNSB-avontuur van het eerste team, waar Hans veel sterke spelers trof. Blijkbaar heeft hem dat sterker gemaakt.

Hans Kivits na 25 jaar eindelijk weer eens bekerwinnaar.

In de eerste ronde trof Hans als tegenstander Iwan Sentjens. Het werd een zware partij waarbij Hans zeer secuur moest verdedigen. Iets wat hij in de KNSB-klasse wel geleerd heeft. Iwan leek de winst voor het grijpen te hebben, maar met een prachtige combinatie wist Hans er een eeuwigschaak situatie uit te halen. En dat betekende remise.
Aan de andere tafel won Arthur Hendrickx van Marcel Schuman.
De tweede ronde speelde Hans tegen gedoodverfde favoriet Arthur Hendrickx. Arthur is een erg sterke speler als het op snelheid aankomt. Niet voor niets heeft hij al 16 keer de beker gewonnen. Hans kwam goed uit de opening en wist in het middenspel Arthur behoorlijk onder druk te zetten. De dame van Arthur werd overbelast in haar verdedigende taken. En de combinatie die Arthur daarna uitvoerde was niet goed doorgerekend. Hij verloor een stuk en daarmee ook de partij. In de andere partij won Marcel Schuman verrassend van Iwan Sentjens.

Hierdoor stond Hans met 1,5 punt aan de leiding gevolgd door Arthur en Marcel met elk 1 punt.

In de laatste ronde speelde Hans tegen Marcel en Arthur tegen Iwan. Hans speelde secuur en wachtte zijn kans af. In een moeilijke situatie gaf Marcel plots een stuk weg. Daarmee was de partij gespeeld en had Hans zijn titel binnen. Dat Arthur nog van Iwan won was enkel nog voor de statistieken.

Het was overigens precies op de kop af 25 jaar geleden dat Hans de beker gewonnen had bij SV Leudal. Hans, die ook nog in de race is voor het clubkampioenschap, was erg tevreden met dit resultaat.

Eindtand:
1. 3 – 2,5 Hans Kivits