Theo Schoone overleden

Voormalig bestuurslid overlijdt op 73 jarige leeftijd.
Theo Schoone was een schaker die niet gauw opviel. Een heel rustig en bescheiden persoon. Nooit zijn stem verheffend, en altijd zeer kalm de situatie beoordelend.
Theo was van Brabantse komaf. Een man die hield van een rustig partijtje schaak en een lekker sigaretje. Theo rookte graag een zelf gedraaid sjekkie.

Daarnaast was Theo ook iemand die handig was met materialen. Logisch dus dat hij zelf aanbood om defecte klokken te repareren. Vele klokken heeft Theo voor de schaakvereniging hersteld. En als het niet meer te repareren viel werd er natuurlijk niets weggegooid. Maar werd de oude klok bewaard. Want elk nog bruikbaar onderdeel kwam wellicht nog ooit van pas voor een volgende reparatie.

Van 1992 tot en met 1997 was Theo bestuurslid van Schaakvereniging Leudal.
Ook bij de organisatie van het Nunhems toernooi (destijds nog het Nunhems Zaden toernooi genoemd) was Theo betrokken. Veel schakers (vaak de wat oudere garde) die niet via de computer, internet of dergelijke zich wilden of konden aanmelden konden altijd bij Theo terecht. Hij was altijd telefonisch bereikbaar. En ook de laatste jaren, toen internet net zo gewoon was als de dagelijkse krant, bleven schakers zich telefonisch bij Theo aanmelden. Omdat ze dat gewoon waren.

De interne competitie startte voor Theo altijd ruim een maand later in het seizoen. Want dan pas was Theo teruggekeerd uit Frankrijk, waar hij ’s zomers vaak verbleef in zijn eigen geliefde vakantiehuisje.

De laatste jaren kreeg Theo meer en meer problemen met zijn geheugen. Tijdens het schaken lukte het Theo niet meer de concentratie vast te houden.
Op het laatst vertelde Theo: Ik zat te staren naar de stelling, ik wist, ik was aan zet, maar ik kon me niet meer herinneren wat de laatst gespeelde zet was.
Theo had moeite dit te moeten constateren. Met pijn in het hart moest hij besluiten te stoppen met schaken.

Het ging langzaam minder. Theo moest verhuizen. Zijn laatste dagen bracht hij door in Beek en Bos alwaar Theo op 11 mei 2014 overleed.

Wij wensen Gerrie, kinderen en kleinkinderen veel sterkte dit verlies te verwerken.

Theo is 73 jaar geworden.