Toernooi in Verenigde Staten met steun van SV Leudal

Leudaliaanse tijden breken aan in Amerika.

Wist u dat in Amerika de Leudaliaanse tijden zijn aangebroken? En dat Amerikaanse staatsburgers leven in Leudaliaanse tijd? Wat is het geval?
Enige tijd geleden kwam oudlid Arjan Meddens van Schaakvereniging Leudal op het idee om in zijn huidige woonplaats in de Amerikaanse staat Idaho een schaaktoernooi te organiseren. Aan schaakborden en schaakstukken geen gebrek. Immers, op zijn minst de helft van de deelnemers beschikte over een eigen schaakspel. Als toernooizaal werd het huis van Arjan zelf gebruikt. Dus ook dat was snel geregeld. Echter indien er een echt toernooi gespeeld wordt dan zijn schaakklokken natuurlijk een absolute must. Maar hoe kom je aan een groot aantal schaakklokken op zo’n korte termijn? En zeker indien je budget beperkt is? Schaakvereniging Leudal bracht uitkomst. Arjan, nam contact op met voorzitter Hans Kivits van Schaakvereniging Leudal. En voor een schappelijke prijs kon Arjan een aantal schaakklokken overnemen van de Midden-Limbrugse schaakvereniging. Via Arjans moeder, die in Haelen woont, werd het contact gelegd en binnen no time was alles geregeld. De klokken werden vervolgens netjes in een tas gestopt en in een vliegtuig richting de Verenigde Staten gevlogen. Gelukkig stonden de klokken allemaal stil tijdens het inchecken en tijdens de vlucht, want je kunt je de consternatie voorstellen indien op de vluchthaven een tas wordt ingecheckt met tikkend materiaal als inhoud. Er zijn mensen om minder gearresteerd…
Na de veilige aankomst in Amerika kon Arjan Meddens (zoon van wijlen Frans Meddens, oprichter van het alom bekende Nunhems toernooi) als volleerd Tournament Director zijn toernooi organiseren.

Arjan Meddens legt het allemaal nog eens uit.

Het First annual Moscow BYOB chess tournament. Waarbij BYOB staat voor Bring Your Own Beverage. Hetgeen wil zeggen dat elke deelnemer moest zorgen voor zijn eigen drank. Dat de meeste Amerikaanse enthousiastelingen hun eerste schaaktoernooi ooit speelden mogen blijken uit het opgestelde toernooireglement. Daarin staat als regel 4 uitgelegd hoe een schaakklok werkt!
4) Understand how to use a chess clock.
Each player gets 20 minutes per game (40 minutes in total for the entire game). Time is kept by using a chess clock. Remember to hit your clock after each move you make – this stops your clock and starts your opponent’s time. Also, be sure to use the same hand to move your pieces and touch the clock. If your time is over (indicated by the falling of the red flag) your time is up and you have lost the game.

DIverse borden en stukken werden gebruikt.

Het toernooi bleek een groot succes. Er waren 12 deelnemers in 2 poules van zes. Men speelde elk 5 partijen (3 poule wedstrijden en 2 playoff wedstrijden) met elk 20 minuten op de klok (40 min/partij). Tournamemt Director Arjan Meddens zelf behaalde de 4e plaats. Een ietwat teleurstellend resultaat voor iemand die, tussen allerlei debutanten, toch als een van de weinige een jarenlange schaakopleiding heeft genoten binnen de gemeentegrenzen van de tuin van Limburg. Maar ja, een toernooi leiden, organiseren en dan ook nog zelf meedoen is misschien iets te veel van het goede. En dan is een 4e plaats nog niet eens zo slecht.

Maar de klokken waren allemaal dezelfde. Die van SV Leudal.

Kortom Midden-Limburgse tijden herleven in Amerika. En dat het plaatsje waar dit alles plaatsvond ook nog Moscow heet, doet het allemaal nog mondialer lijken dan het al is.

Een impressie van de toernooizaal-huiskamer Meddens.

Volgend jaar, zo verzekerde Arjan, komt er zeker een vervolg op dit toernooi. En dan weer met Leudaliaanse tijden. Want dat laatste is erg goed bevallen.