Hans Kivits clubkampioen 2013

4e titel na spannende na-competitie

Bij de senioren was de strijd dit jaar spannend. Natuurlijk hadden de bekende favorieten Arthur Hendrickx en Jack Sonnemans zich geplaatst voor de na-competitie. En ook Iwan Sentjens liet zien dat hij thuis hoort bij het rijtje kanshebbers. Ook Iwan won een periode waarmee hij deelname aan de na-competitie afdwong. Dat ook Hans Kivits een periode won was verrassend te noemen. Want sinds zijn titel in 2002 wist Hans zich niet meer te mengen in de titelstrijd. Dit jaar dus wel weer.

Hans Kivits.

Derhalve dus een na-competitie met 4 spelers die moesten gaan uitmaken wie de opvolger zou worden van Ruud van Meegen. Eerder al, bij de opening van het seizoen gaven Jack Sonnemans en Hans Kivits aan in vorm te zijn. Beide behaalden, samen met Marcel Schuman, de finale. Het was daar dat Jack van Hans won. En Marcel Schuman behaalde (na loting) de titel.

In de eerste ronde verraste Jack Sonnemans door Arthur Hendrickx te verslaan. Hans en Iwan begonnen voorzichtig aan de na-competitie en deelden de punten in een vlakke wedstrijd.
De tweede ronde speelden Iwan en Jack remise. Arthur moest in de partij tegen Hans voor de winst gaan om nog kans te maken voor de titel. Het was een aanvallende partij van beide kanten waarbij uiteindelijk Hans de beste kansen op winst leek te krijgen. Met 2 pionnen minder maar met ongelijke lopers kon Arthur echter toch nog ontsnappen naar remise.
Hiermee was de tussenstand als volgt:
1. 2 – 1.5 Jack Sonnemans
2. 2 – 1.0 Iwan Sentjens
3. 2 – 1.0 Hans Kivits
4. 2 – 0.5 Arthur Hendrickx

De laatste ronde moest de beslissing brengen en omdat Hans tegen Jack moest spelen was Arthur bij voorbaat al uitgeschakeld voor de titel.
Iwan zou bij winst op Arthur nog kans maken op de titel. Het werd een open gevecht waarbij van beide kanten risico’s niet werden gemeden. Uiteindelijk was het Arthur die het volle punt wist binnen te slepen en dus Iwan uit te schakelen voor de titel.

Tegelijkertijd speelden Jack en Hans op het scherpst van de snede. Ook hier was aanvallend spel van beide kanten te zien. Tegengestelde rokades (altijd goed voor spectaculair schaak) zorgden ervoor dat zowel Jack (op de damevleugel) als Hans (op de koningsvleugel) er vol invlogen. Jack leek aan het langste eind te trekken met een zeer sterke loper. Maar het paard van Hans bleek sterker en na een paardoffer op f6 was het Hans die hiermee de winst forceerde.
Door deze overwinning behaalde Hans zijn vierde titel in de historie. Na 1991, 1998 en 2002 nu dus in 2013 wederom het clubkampioenschap voor onze voorzitter.

Eindstand na-competitie clubkampioenschap:
1. 3 – 2.0 Hans Kivits