Marcel Schuman winnaar Arthur Hendrickx trofee

Snelschaakkampioen in zinderende finale.

Met de opening van het seizoen werd voor de dertiende maal om de Arthur Hendrickx trofee gestreden. Het officiƫle snelschaakkampioenschap van onze club. Aan deze editie deden 17 personen mee verdeeld over 3 poules van 6 of 5 spelers. Na deze poule-indeling speelden de nrs 1, de nrs 2, de nrs 3, etc. tegen elkaar. Uit de loting van de voorrondes kwamen al enkele sterke spelers bij elkaar in de poule. De seizoensopening ging al meteen knallend van start. Na het optrekken van de kruitdampen van de voorronde bleek dat in de eerste poule Hans Kivits een verrassende 100% score had behaald (5 uit 5). In de tweede poule behaalde Jack Sonnemans de eerste plaats met 3.5 uit 4. In de derde poule viel Marcel Schuman met 4 uit 5 de eer te beurt als winnaar te eindigen.

Marcel Schuman.

Gedoodverfde titelkandidaten als Arthur Hendrickx en Iwan Sentjens als ook gevaarlijke outsiders als Leon van Duren en Jac Duyf strandden in de voorronde jammerlijk.

In de finalepoule liet Marcel Schuman meteen zien de titel te willen hebben. Met veel moed en durf wist hij Jack Sonnemans te verslaan.
In de tweede finalepartij was het Hans Kivits die Marcel versloeg in een mooie open aanvallende wedstrijd van beide kanten. Hans won een pion en wist dit uit te breiden naar winst.
Hierdoor had Hans in de laatste allesbeslissende partij genoeg aan remise tegen Jack om zich winnaar te mogen noemen. Maar Jack was geenszins bereid hieraan mee te werken. In een mooie aanvalspartij wist Jack al vroeg het initiatief te grijpen en stond dit niet meer af. Hij won van Hans.
Hierdoor eindigden zowel Marcel, Hans en Jack met 1 punt gelijk. Weerstandspunten, Sonnebonberger en het aantal punten met zwart was exact gelijk. Loting moest uitkomst brengen.
Het was Arthur Hendrickx zelf die het lot mocht bezegelen.
Het was Marcel Schuman die als winnaar uit de bus kwam. En terecht, want Marcel had ooit eerder in zijn loopbaan deze titel 1 week in zijn bezit gehad. De organisatie besliste destijds in haar nobele wijsheid het toernooi een week later over te spelen ivm de te geringe opkomst (5 spelers) een week eerder.

Hiermee is Marcel Schuman snelschaakkampioen 2013-2014 geworden van SV Leudal.