Arthur Hendrickx bekerwinnaar 2012

13e Bekertitel voor Arthur.

In een mooie finale heeft Arthur Hendrickx weer eens een keer (sinds 2008) een bekertitel weten te veroveren.
Hij wist in de eerste ronde Ruud van Meegen te verslaan, waarna hij keurig Raoul Lemmen in de tweede ronde op remise hield. Daarna was een overwinning in de slotronde op Hans Kivits voldoende om de titel op te eisen.
Maar toch waren de wedstrijden niet zo eenvoudig als de uitslag doet vermoeden.

In de eerste ronde speelde Arthur tegen Ruud van Meegen. De openingswedstrijd was voor Arthur, die in dit rapidtoernooi bewijst erg goed uit de voeten te kunnen met maar een half uur per persoon per partij.
Op het andere bord versloeg Raoul Lemmen Hans Kivits. Hans die vaak gambietopeningen hanteert kwam in deze partij echter net een tempo te kort om zijn aanval door te zetten. Het was Raoul die sneller was. Zijn aanval was dreigender en leidde geforceerd tot winst.

In de tweede ronde zaten Arthur en Raoul tegenover elkaar. In een mooie partij, had Raoul de winst voor het grijpen. Tijdsdruk leidde er echter toe dat Raoul de winstvariant niet zag en derhalve in een eindspel met lopers en pionnen niet verder kwam dan remise. Deze remise bleek achteraf voor Raoul het verlies van de titel.
Aan het andere bord wist Ruud van Meegen Hans Kivits te verslaan.

In de derde allesbeslissende ronde speelde Arthur tegen Hans. Bij winst van Arthur zou Arthur kampioen worden.
Hans die inmiddels kansloos was voor de titel deed zijn sportieve plicht. En het leek erop dat Hans ging winnen. Hij had halverwege het beste van het spel. Had een erg sterk paard in het centrum gepositioneerd. Maar daarna ging het mis. Hans speelde vol op de aanval maar deed dit iets te snel waardoor hij zijn stelling zet voor zet verzwakte. Arthur kwam terug in het spel, en wist zelfs met een leuke combinatie een kwaliteit te winnen waarna het snel uit was. Arthur won en behaalde daarmee weer eens een bekertitel. Inmiddels zijn 13e!

De eindstand:
1. 3 – 2,5 Arthur Hendrickx (meer punten met zwart)
2. 3 – 2,5 Raoul Lemmen
3. 3 – 1 Ruud van Meegen