ERELID FRANS MEDDENS overleden

Grondlegger Nunhems-toernooi wordt slechts 63 jaar.

Oud-wedstrijdleider en ere-lid Frans Meddens is op vrijdag 27 januari overleden. Hij werd 63 jaar oud.
Toen schaakvereniging Leudal in 1979 vanwege de explosieve groei het bestuur uitbreidde van 5 naar 7 leden werd Frans Meddens benaderd. Frans, positief en enthousiast als altijd, was net een paar jaar van de landbouwhogeschool te Wageningen en stemde meteen in. Frans bleef bestuurslid van SV Leudal tot en met 1990.
Frans vervulde de functie van wedstrijdleider en als kleinzoon van Herman Meddens (mede-oprichter van Nunhems Zaden) en medewerker van Nunhems, kwam hij op het idee om op het kasteel van het toenmalige Nunhems Zaden, een schaaktoernooi te organiseren. Het Nunhems Zaden toernooi werd geboren. Dat dit toernooi zou uitgroeien tot het grootste ééndagstoernooi in Limburg had hij toen niet kunnen bevroeden. Feit is wel dat dit toernooi in geheel zuid-oost Nederland inmiddels zeer bekend en geliefd is.

In 1990 trad Frans af als bestuurslid en werd toen prompt tijdens die bewuste algemene ledenvergadering tot ere-lid benoemd.
Frans stond bekend om zijn zichtbare denkwerk achter het bord. Frans ondersteunde zijn vooruitdenken door met zijn vingers de velden aan te raken waar zijn stukken eventueel zouden komen staan. Menig tegenstander heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt.

Frans stopte in 1999 bij Nunhems en begon een eigen bedrijf: Meddens Articulture. Een bedrijf met als doel:
Advisering op het gebied van de plantenveredeling, import en afzet van bloemen (artisjok).

In 2012 zal het Nunhems-toernooi voor het eerst buiten het bedrijventerrein van Nunhems plaatsvinden. En het is symbolisch dit te moeten constateren. Maar……..
Het Nunhems-toernooi weg bij Nunhems. Frans weg bij ons allen.

Wij wensen Ineke en kinderen veel sterkte toe met het verwerken en dragen van dit grote verlies.