Arthur Hendrickx schaakvrijwilliger van Nederland 2010

Nationale titel meer dan verdiend.

Arthur Hendrickx uit Heythuysen, bestuurslid van de vereniging SV Leudal en van de Limburgse schaakbond LiSB, is uitgeroepen tot schaakvrijwilliger van Nederland van het jaar 2010.

Arthur (links) wordt gefeliciteerd door LiSB-voorzitter Frank Clevers.

De verkiezing vrijwilliger van het jaar wordt sinds 2003 georganiseerd door het tijdschrift ”Schaakmagazine” van de Koninklijke Nederlandse Schaak Bond KNSB om daarmee het belang van vrijwilligers te onderstrepen en als waardering voor het werk van deze mensen. Alle bij de KNSB (ruim 20.000 leden) aangesloten verenigingen kunnen elk jaar kandidaten nomineren. Een jury maakt uit de voorgedragen kandidaten een selectie en bepaalt wie er wordt uitgeroepen tot vrijwilliger van het jaar. Het gaat hierbij niet om een grote prijs; er is geen groot cadeau of geldbedrag aan verbonden. Deze verkiezing heeft alleen de intentie om een bijzondere vrijwilliger in de schijnwerpers te zetten.
Voor het eerst is iemand uit Limburg verkozen: de 45-jarige Arthur Hendrickx uit Heythuysen. Op dinsdag 30 november werd Arthur in bijzijn van vele clubgenoten gehuldigd in het clublokaal van SV Leudal, gemeenschapshuis de Roffert in Buggenum. Het heuglijke nieuws werd medegedeeld door Frank Clevers als lid van de redactiecommissie van Schaakmagazine.

Frank Clevers (tevens voorzitter LiSB) was zeer verheugd om de prijs Vrijwilliger van het jaar te mogen uitreiken aan Arthur Hendrickx. Hij overhandigde de winnaar een paar flessen rode wijn waar Arthur tijdens de gezellige donkere dagen ongetwijfeld wel een goede bestemming voor weet bij de kerstboom. Die flessen wijn werden verdubbeld, want SV Leudal bleek hetzelfde idee te hebben gehad om Arthur mee te verblijden. Ook van de vereniging kreeg Arthur dit geestrijke vocht zodat hij hiervoor voorlopig zelf niet naar de winkel hoeft. Tevens kreeg Arthur van zijn voorzitter van de LiSB 25 cdroms van het stappenplan, die hij kan gebruiken in de jeugdopleiding van SV Leudal. Een grote prijs is er niet aan verbonden, zo werd in de toespraak toegelicht, want tenslotte is het vrijwilligers daar nooit om te doen. Ze doen hun werk pro deo. Wel is het fijn om waardering te krijgen.

In de toespraak bij de bekendmaking werd Arthur gekenmerkt als een vrijwilliger die niet het hoogste woord voert, maar op bescheiden wijze achter de schermen heel veel werk verricht. Een typische vrijwilliger. Altijd bereid om te helpen. In de toespraak werd ook gememoreerd dat het misschien niet toevallig is dat juist SV Leudal een vrijwilliger van het jaar voortbrengt. Deze vereniging is immers heel succesvol als een van de grootste verenigingen van Limburg en reeds 2x Limburgse club van het jaar en dat is alleen maar mogelijk dank zij een groot aantal vrijwilligers. Daar is Arthur er één van. De uitverkiezing tot nationaal vrijwilliger van het jaar is derhalve een beloning voor de SV Leudal als vereniging, voor alle vrijwilligers van die vereniging en natuurlijk voor Arthur persoonlijk.

Arthur reageerde verrast: ”Ik was verrast met deze uitverkiezing en ben trots dat deze uitverkiezing dit jaar mij toekomt. Ik blijf gewoon en met heel veel plezier mijn vrijwilligerswerk voorzetten. Vanuit mijn positie als schaakvrijwilliger van het jaar wil ik iedereen ook bedanken die mij steunen.”

Arthur (links): ”Ik ben trots op deze titel.”

Arthur Hendrickx is een duizendpoot die vooral ontzettend veel werk verzet bij het jeugdschaak. Hij geeft elke zondagochtend vanaf 10.00 uur schaakinstructie aan de oudste groepen. Dit zijn de stappen 4, 5 en zelfs stap 6. Deze instructies geeft Arthur al meer dan vijftien jaar. De vereniging SV Leudal heeft al sinds jaar en dag tussen de 35 en 55 jeugdleden; de groep kinderen is dus een omvangrijke groep.
Daarnaast is Arthur als sinds 1994 bestuurslid van schaakvereniging Leudal. Zorgt voor ondersteuning op allerlei gebied binnen de club. Met name zijn spelregelkennis komt goed van pas binnen allerlei competities.
De meeste energie echter steek Arhur in zijn jeugd(wedstrijd)leiderschap. Alle externe activiteiten van deze omvangrijke groep worden door Arthur begeleid. Het organiseren van de inschrijvingen, het regelen van het vervoer, het samenstellen van de teams, enz. enz. Allemaal taken die Arthur al jaren regelt. Arthur is dan ook erg vaak buiten de club actief op allerlei (jeugd)toernooien. Het Midden-Limburgs jeugdkampioenschap wordt al meer dan tien jaar door hem georganiseerd. Was het eerst een voorronde van de Limburgse kampioenschappen, vandaag de dag is het een zelfstandig toernooi.
Arthur is in 1996 bestuurslid van de Limburgse Schaakbond geworden. Eerst van 1996 tot 2001 als penningmeester en daarna tot 2008 als jeugd(wedstrijd)leider. Na zijn afscheid in 2008, is hij in 2009 weer gevraagd om penningmeester van de LiSB te worden hetgeen Arthur aanvaard heeft. Dat typeert hem. De ware vrijwilliger zegt niet snel nee. Vanwege zijn grote kennis op het gebied van spelregels en zijn diploma wedstrijdleider A wordt Arthur vaak gevraagd ter ondersteuning van allerlei toernooien in en buiten de provincie. Daarnaast zouden we nog bijna vergeten dat Arthur zelf ook nog als schaker actief is op allerlei toernooien en competities.
In de Limburgse bondscompetitie speelt Arthur als geruime tijd in het eerste team van SV Leudal waarvan hij ook teamcaptain is. Arthur is reeds zevenmaal clubkampioen geworden van schaakvereniging Leudal en maar liefst dertien maal bekerwinnaar.

Arthur heeft een indrukwekkend lijstje aan verdiensten:
– Jeugdinstructeur/trainer
– Jeugdwedstrijdleider