Coen Oosse prolongeert bekerwinst

JP-Trofee voor derde keer naar Coen.

In een mooie finale heeft Coen Oosse zijn bekertitel weten te prolongeren.
Hij wist zijn 3 tegenstanders, te weten Jack Sonnemans, Hans Kivits en Artur Hendrickx allemaal te verslaan. Met een 100% score was Coen dan ook de terechte winnaar.
Maar toch waren de wedstrijden niet zo eenvoudig als de uitslag doet vermoeden.

In de eerste ronde speelde Coen met zwart tegen Jack Sonnemans. De openingswedstrijd was voor Coen, die in dit rapidtoernooi bewijst erg goed uit de voeten te kunnen met maar een half uur per persoon per partij.
Op het andere bord versloeg Hans Kivits met zwart Arthur Hendrickx. Hans die vaak gambietopeningen hanteert offerde nu ook weer een pion in een mooi Budapest Gambiet. Hij kreeg daar actief spel voor terug, dat uiteindelijk tot winst leidde.

In de tweede ronde zaten Coen en Hans tegenover elkaar. In een Italiaanse partij, kwam Hans met een iets betere stelling uit de opening. Een domme fout kostte hem een kwaliteit, waarna Coen de partij technisch keurig uitmaakte.
Aan het andere bord wist Arthur met wit Jack Sonnemans te verslaan.

In de derde allesbeslissende ronde speelde Coen tegen Arthur. Bij winst van Arthur zou Arthur nog kampioen kunnen worden. Zou ook Hans van Jack winnen dan waren er 3 spelers met 2 punten. Maar zo ver kwam het niet.
In de wedstrijd tussen Jack en Hans werd het een open strijd met veel vuurwerk op het bord. Hans speelde vol op de aanval en ook Jack schroomde niet de aanval te zoeken. Hans veroverde 2 pionnen en had een toren op de 2e rij. Matdreigingen alom. Maar één klein foutje en Jack zag een mooi dameoffer dat leidde tot geforceerd mat in 2.
Coen speelde erg secuur en wist in de partij tegen Arthur zijn tegenstander goed bij te houden. En naarmate de tijd verstreek nam Arthur meer en meer risico. En dat werd door Coen op tactische wijze keurig afgestraft. Coen won en prolongeerde daarmee zijn titel. En zo behaalt Coen na 2006 en 2009 voor de derde keer de bekerwinst.

De eindstand:
1. 3 – 3 Coen Oosse
2. 3 – 1 Hans Kivits (met zwart gewonnen)
3. 3 – 1 Arthur Hendrickx (onderlinge partij)
4. 3 – 1 Jack Sonnemans