Schaken en dammen met Helden

SV Leudal en Helden (HSDV) spelen vriendschappelijk duel.

Op maandag 5 oktober 2009 togen maar liefst 13 spelers van Leudal naar Helden. Daar speelden onze vereniging een wedstrijd schaken-dammen tegen HSDV. Dubbellid Marcel Schuman speelde mee bij HSDV terwijl Gerard Eggebeen de gelederen van Leudal versterkte. Zodoende onstond er een strijdarena van 12 tegen 12.
De ontvangst in Helden was allervriendelijkst en de sfeer opperbest.
Er werden op deze avond 3 ronden gedamd en 3 ronden geschaakt. De tijd was voor alle 6 partijen 10 minuten per persoon per partij.

De eerste ronde stond dammen op het programma. De mannen van Helden bleken veruit het beste te zijn in deze sport. De schakers van Leudal ondervonden dat dammen veel meer rekenwerk inhoudt dan men zo op het eerste gezicht zou verwachten. Menig schaaktalent bij Leudal werd op kundige wijze van het bord getikt.
Daarna kon Leudal de schade weer inlopen. Ronde 2 en 3 bestond uit schaken.
Ronde 4 en 5 was het weer dammen en de laatste ronde werd afgesloten met schaken.

Nadat de rookwolken waren opgetrokken bleek HSDV gewonnen te hebben met 38,5 – 33,5.

Daarbij dient te worden opgetekend dat HSDV overduidelijk de punten wist te halen bij het dammen: 24,5 – 11,5.
SV Leudal was weer beter in het schaken: 22 – 14.

Opmerkelijk was het sterke spel van Coen Oosse bij SV. Leudal. Hij wist niet alleen alle schaakpartijen te winnen (dat was ook verwacht van de clubkampioen) maar ook bij het dammen behaalde hij 2 winstpartijen en 1 remise. In totaal 5,5 punt. Erg knap.
Hans Leenders werd topscoorder bij HSDV. Hij wist 5 punten te scoren, 3 punten bij het dammen en 2 bij het schaken.

Han Wismans en Henk van Meegen van SV Leudal verrasten vriend en vijand door zelfs meer punten te scoren bij het dammen dan bij het schaken!!

Al met al kan worden teruggekeken op een prachtige heel gezellige avond die werd afgesloten met een: Tot volgend jaar bij ons!

Deze avond zal dus zeker, als het aan de deelnemers ligt, volgend jaar worden herhaald.

De individuele resultaten (resp. totaal\dammen\schaken)
HSDV:
5,0 3,0-2,0: Hans Leenders