Start nieuwe seizoen met Arthur Hendrickx trofee

8 September om 20.00 uur in de Roffert.

Beste leden,

Zoals u normaalgesproken van Iwan Sentjens gewend bent start hij altijd met zijn vakantiepraatje. Het leven in en rond het dorp Clisova in Moldavië is voor ons leden al een vanzelfsprekendheid. Ook ik ben dit jaar maar eens op familiebezoek geweest en wel bij mijn schoonzus en schoonbroer in de stad Abidjan, Ivoorkust. Ik heb drie weken mogen vertoeven in deze West-Afrikaanse stad. Uit de verhalen van mijn schoonbroer en andere westerlingen daar ter plekke krijg je mee dat de stad Abidjan niet het echte (arme) Afrika is. In deze stad is alles te krijgen in moderne supermarkten, van Franse Bordeaux wijnen tot en met Hollandse kaas. Een gemiddeld maandsalaris voor een arbeider ligt tussen de € 150 en € 200 per maand. Voor deze arbeiders is de moderne supermarkt nog te duur, zij maken gebruik van markten en overige straatverkopers. Ga je de stad uit en kom je op het platteland dan zie je nog in onze ogen voldoende armoede. De omgeving is behoorlijk groen, er is blijkbaar voldoende neerslag. Fruit (mango’s, ananas, avocado, kokosnoten, bananen etc.) en groenten (sla, tomaat, ui, prei, spinazie, boontjes, wortelen etc.) zie je daar in overvloed en is op markten volop verkrijgbaar. Lokaal wordt het bier Flag gebrouwen maar ook Heineken bier is te koop. Zijn er dan geen negatieve dingen te melden, ja natuurlijk, corruptie in de vorm het innen door politie en leger van boetes voor overtredingen die je zou hebben gedaan. Ook is dit gebied de ‘malariamug’ een probleem. Voorzichtigheid is dus geboden.
Schakers heb ik in dit land niet mogen ontmoeten, wel dammers. Op de golfbaan zaten caddies te wachten op klanten. Hun wachttijd werd gedood met dammen met zelfgemaakte schijven allen in dezelfde kleur. Het onderscheid in stenen was niet de kleur maar de vorm, ze speelden met ronde en vierkante schijven. Heel even heb ik getwijfeld om een keer mee te dammen. Hier heb ik toch maar van afgezien gezien het hoge niveau, schaken had ik wel aangedurfd! Voldoende gezegd, nu terug naar de actualiteit.

Ik wil jullie allen aanstaande dinsdag 8 september uit nodigen om het seizoen te starten met het snelschaakkampioenschap van de club, de Arthur Hendrickx trofee.
Indien u wilt meedoen dient u uiterlijk 20:05 uur aanwezig te zijn. Na 20:05 bent u van deelname uitgesloten. Mocht u nu al weten dat u bijvoorbeeld om ± 20:15 uur pas kunt komen, gelieve dit mij (583004) of Iwan Sentjens (492530) telefonisch door te geven, zodat ik u kan indelen. De klok wordt echter uiterlijk 20:15 uur ingedrukt.

De interne competitie zal starten op dinsdag 29 september, u krijgt hierover nader bericht. Tot die tijd wordt er voor de keizer gespeeld.

Ik hoop u dinsdag 8 september te mogen begroeten

Met vriendelijke schaakgroeten,