Team 3 verrast geheel Limburg

Terecht kampioenschap in 3e klasse.

Team 3 is de verrassing van dit seizoen gebleken. Jarenlang speelde dit team in de onderste regionen van de Limburgse schaakbond. Dit jaar echter werd met name door deelname van Henk en Ruud van Meegen het team aanzienlijk versterkt. Met 8,5 punt zorgden zij tweeën voor meer dan de helft van het aantal bordpunten. We mogen dus gerust zeggen dat ze een groot aandeel in het kampioenschap hadden.

In de laatste ronde tegen de Postertoren uit Posterholt werden de kansen niet hoog ingeschat. Immers De Postertoren was vooraf de grote favoriet voor de titel. Maar omdat Leudal één matchpunt voor stond was een gelijkspel voldoende om het kampioenschap binnen te halen. Derhalve koos Leudal voor een tactische opstelling. Dit betekende dat Leo Arts op het laatste en Hans van der Vliet op het eerste bord werden geposteerd. Echter De Postertoren koos ook voor een tactische opstelling en plaatste hun beste speler ook op het laatste bord. Hans van der Vliet had weinig kans en verloor. Dit verlies was echter ingecalculeerd. Leudal kwam dus op een 1-0 achterstand. Ruud van Meegen speelde op het tweede bord een meer dan puike wedstrijd. Hij zette zijn tegenstander op een prachtige wijze mat. Daardoor kwam de stand op 1-1. Henk van Meegen stond op dat moment ietsjes beter en ook Leo Arts had het beste van het spel. Werd Leo zenuwachtig vanwege het mogelijke kampioenschap? We weten het niet. Wel weten we dat Leo zijn aanval niet doorzette maar plots in de verdediging ging. Zijn tegenstander kreeg hierdoor tegenkansen en kwam steeds beter te staan. Gewonnen zelfs. Aan bord 3 speelde Henk van Meegen een erg secure partij en wist met 2 sterke lopers zijn tegenstander steeds verder in de verdrukking te krijgen. En uiteindelijk gaf die op. Henk won waardoor het 2-1 werd voor Leudal en het kampioenschap een feit was. Leo Arts verloor uiteindelijk wat betekende dat de eindstand 2-2 werd.

V.l.n.r.: Hans van der Vliet, Leo Arts, Ruud van Meegen en Henk van Meegen. foto: P. Metsemakers