Jeugd houdt gebroeders Nabuurs in bedwang

Maar liefst 8 remises in simultaan.

Op vrijdagavond 28 december speelden de jeugdleden van Leudal het traditionele wafelschaak. Ouders, broers, zussen, oma’s, opa’s en vriendjes en vriendinnetjes mogen dan gratis meedoen. Daarbij spelen de kinderen onder het genot van vele vele (gratis) wafels in een simultaan tegen Joep en Mart Nabuurs.
Bij een simultaan speelt de simultaangever (in dit geval Joep en Mart Nabuurs dus) tegen een aantal spelers tegelijkertijd. Daarbij staan alle tafels in een groot vierkant opgesteld. In dat vierkant loopt de simultaangever rondjes om van bord naar bord te gaan en zijn zetten te doen.
Joep en Mart zijn zeer sterke spelers. Bij het schaken wordt de sterkte uitgedrukt in punten. De wereldkampioen heeft ongeveer 2800 punten terwijl een gemiddelde sterke clubspeler 1500 punten heeft. Joep en Mart Nabuurs hebben elk meer dan 2100 punten. Om aan te geven hoe sterk zij zijn. Toch hadden de gebroeders Nabuurs het niet gemakkelijk tegen hun tegenstanders. Alle jeugdspelers en ouders waren er goed voor gaan zitten en deden hun uiterste best het hen zo lastig mogelijk te maken. En dat lukte. Want de eindtijd van 21.00 uur werd ruimschoots overschreden, als gevolg van de sterke tegenstand. De partijen duurden dus langer dan we hadden verwacht. De jeugdspelers waren goed op dreef.
Toch wisten Mart en Joep naarmate de avond vorderde hun tegenstanders één voor één te overmeesteren.

Bij Mart waren een paar kinderen die bijzonder goed tegenstand boden. Charlotte Caris uit Neer en Ruben Damen uit Haelen wisten Mart op gelijkspel te houden. Een fantastische prestatie. Ze kregen hiervoor dan ook een dik verdiende prijs. Gelijk spelen tegen zo’n sterke speler als Mart Nabuurs gebeurt je niet vaak. Klasse!!

Mart Nabuurs bezig aan zijn partijen.

Aan de andere kant van de zaal kreeg Joep Nabuurs het steeds moeilijker. Rick Thommassen en zijn zus Lisan Thommassen uit Nunhem waren goed op dreef. Joep kreeg geen vat op hun spel. En ook bij Tom Meeuwissen en zijn zus Lara Meeuwissen (ook uit Nunhem) gebeurde precies hetzelfde. Bij allebei wist Joep geen doorbraak te verkrijgen. Hij moest dan ook alle vier de spelers een gelijkspel geven. Een prestatie van groot formaat.
Roy van Oeteren uit Haelen leek vet te gaan verliezen. Maar op het laatst wist de slimme Roy zich in een pat situatie te spelen. En pat betekent remise. En dat is ook een gelijkspel.

Joep bezig aan zijn partijen.

Damian Broens uit Haelen tenslotte speelde heel geconcentreerd. Damian wist dan ook het langst van alle spelers de partij gaande te houden. De sterke Joep Nabuurs wist niet hoe hij de partij kon winnen. En om ongeveer half 10 bood hij Damian remise aan. En dat betekende dus ook dat Damian een gelijkspel wist te behalen. Een fantastisch resultaat. Want alle andere partijen wisten Joep en Mart te winnen.

Leuk was om te zien dat zowel Joep als Mart na afloop gevraagd werd om handtekeningen. Dit gebeurt niet vaak in het schaken. Joep en Mart keken beiden terug op een geslaagd wafelschaak bij SV Leudal.

Enkele prijswinnaars: Ruben Damen, Rick en Lisan Thommassen, Lara Meeuwissen, Charlotte Caris, en liggend Roy van Oeteren.

Bij de volwassenen speelde Ivan Utama een simultaan. De tegenstand was zwaar en Ivan had het dan ook moeilijk. Maar ja met tegenstanders als Peter Metsemakers, Joost Heltzel, Paul Aben, Coen Oosse en Arthur Hendrickx is het dan ook extra moeilijk. Ivan speelde aanvallend en attractief. Hierdoor nam hij vaak extra risico’s. Dat maakt het spelen tegen Ivan wel aantrekkelijk, immers je zult nooit een saaie partij spelen tegen Ivan. En dat was nou juist de bedoeling van deze simultaan. Een plezierige schaakavond voorschotelen aan alle tegenstanders. En dat is gelukt.

Ivan bezig aan zijn moeizame strijd.