Roy Veugen wint Hans Kivits-Cup

Goede prestatie Remco Claessens deze wedstrijd;Judith Hendriks, Jeroen Timmermans, Pieke Thoonen en Robbert Heijnen kampioenen andere groepen.

Dit jaar werd voor de tiende maal het snelschaakkampioenschap voor de jeugd georganiseerd, beter bekend als de Hans Kivits-Cup. Speeldata waren 20 en 27 februari. De opzet was hetzelfde als voorgaande jaren: op de eerste dag een voorronde volgens het Amsterdams systeem, waarbij iedereen 9 partijen speelt. En op de tweede dag de finale in poules van 8 spelers, ingedeeld op basis van het eindklassement van de voorronde. In de hoogste finalepoule wordt gestreden om de beker, dus om het toernooi te kunnen winnen, moet men tijdens de voorronde bij de eerste acht eindigen.

Voorronde
Als grote favorieten startten Dominique Geelen, die het toernooi reeds tweemaal wist te winnen, en Jop Teepen, de clubkampioen van de afgelopen drie seizoenen. Dit jaar nemen zij niet meer deel aan de interne jeugdcompetitie: ze geven inmiddels zelf schaakles en treden bij de competitie op als wedstrijdleider van een divisie. Maar voor de Hans Kivits-Cup wilden beiden graag nog eens achter het bord plaatsnemen. Zij hadden uiteraard geen enkele moeite om zich voor de hoogste finalepoule te plaatsen.
Ook de outsiders Oscar Freriks, Roy Veugen en Martijn Vossen plaatsten zich eenvoudig bij de eerste acht. En de finaleplaats van Frits Smeets was ook niet echt verrassend, want Frits behoort al enkele jaren tot de sterkste jeugdschakers van SV Leudal.
Wel verrassend was het sterke spel van Martijn Timmermans, die bij de interne competitie in de tweede divisie uitkomt. Martijn plaatste zich met een score van 7 uit 9 voor de hoogste finalepoule en wist hierbij en passant Jop Teepen te verslaan. Een knappe prestatie.
Ronduit sensationeel was het optreden van Remco Claessen, die pas enkele maanden lid is van onze vereniging. Met een fenomenale score van 7 punten uit 9 partijen schaarde hij zich onder de beste jeugdsnelschakers van SV Leudal.
De beste nieuwkomers na Remco waren Judith van Meegen, Merijn v.d. Mullen en Willem Oyen, die ieder 5 punten verzamelden. Ook Aron v.d. Broek (4,5 punten), Rick Thommassen, Benjamin v.d. Laan en Ruben v.d. Broek (4 punten) maakten een sterk debuut.

Finale
De finale verliep totaal anders dan verwacht. Ditmaal was het niet Jop Teepen of Dominique Geelen die de dienst uitmaakte, maar de zeer sterk spelende Roy Veugen. De eerste 5 partijen won Roy allemaal, en zeer overtuigend. De zesde ronde tegen Dominique ging het gelijk op. In wederzijdse tijdnood kwamen de spelers remise overeen, wat gezien het verloop van de partij een terechte uitslag was. In de laatste ronde moest Roy tegen Oscar minimaal een half punt scoren om de beker voor zich op te eisen. In dat geval zou alleen Jop nog langszij kunnen komen, maar dan zou Roy toch de beker veroveren vanwege zijn overwinning in hun onderlinge duel. Roy kwam tegen Oscar al snel een stuk voor te staan. Maar om geen onnodig risico te lopen, nam hij in deze betere stelling genoegen met remise. Daarmee werd Roy Veugen de nieuwe jeugdsnelschaakkampioen van Schaakvereniging Leudal.
Judith Hendrix had zich, mede door een ongunstige loting, niet weten te plaatsen voor de hoogste finalepoule. In poule B bewees ze echter dat ze daar wel in thuis had gehoord, want met 7 uit 7 had ze een straatlengte voorsprong op haar concurrenten.
Spannender was de strijd in poule C. Jeroen Timmermans, Jules Rulkens en Joost Simons waren zeer aan elkaar gewaagd. Uiteindelijk was het Jeroen die de eerste plaats veroverde met een score van 6,5 uit 7.
In poule D speelde een aantal jeugdschakers die aan het begin van dit seizoen lid zijn geworden van Schaakvereniging Leudal. Onder hen Pieke Thoonen, Benjamin v.d. Laan en Ruben v.d. Broek die een prima eerste optreden extra glans gaven door de plaatsen 1 t/m 3 op te eisen.
Robbert Heijnen, Bart Sluyter en Thijs Kivits hadden niet aan de voorronde deelgenomen en werden daarom in de laagste poule ingedeeld. Hiervoor waren zij eigenlijk te sterk, waardoor de andere spelers van poule E geen kans hadden op een prijs. Robbert bleek van dit drietal de sterkste met een score van 5,5 uit 6. Debutant Merijn v.d. Mullen, die wel aan de voorronde had deelgenomen, wist hen goed partij te geven en eindigde met 3 punten op de vierde plaats.
Uitslagen finale:
Poule A