Jeugd Leudal boekt grote successen

SV Leudal scoort op Limburgse jeugdkampioenschappen.

Ieder jaar wordt er van 27 tot en met 30 december het Limburgse Kampioenschap schaken voor de jeugd gehouden, deze keer in het verre Cadier en Keer. Een ware traditie dus. Wat langzamerhand ook een traditie begint te worden is dat schaakvereniging Leudal hier heel goed bij weet te scoren. Na 4 dagen afzien en hard werken mocht het resultaat er zeker zijn.

B-categorie:
Martijn Vossen (Horn) is met zijn 14 jaar tegenwoordig de oudste Leudalspeler die mee doet aan jeugdtoernooien. Dat hem dit goed af gaat bleek al eerder, onder andere vorig jaar op het Limburgs Kampioenschap in de C-categorie waar hij een fraaie derde plaats bemachtigde. Dit jaar kwam Martijn echter uit in een hogere leeftijdscategorie, maar de sterkere tegenstand die hij hierdoor kreeg motiveerde hem alleen maar om meer punten te pakken. Met een uiteindelijke score van 4,5 uit 7 werd hij dan ook wederom derde!

C-categorie:
Jeroen Timmermans (Panningen) en Oscar Freriks (Haelen) hadden de eer om in deze categorie voor SV Leudal uit te komen. Helaas bleek het niveau voor Jeroen wel erg hoog. Uiteindelijk eindigde hij dan ook op een zeventiende plaats. Oscar heeft al meer wedstrijdervaring en hij zette dan ook een goede prestatie neer. Zijn partij tegen de uiteindelijke Limburgs kampioen ging helaas verloren, maar was van kwalitatief zeer hoog niveau. In de slipstream van de toppers, wist hij redelijk makkelijk zijn puntjes te vergaren wat uiteindelijk een gedeelde vijfde plaats tot gevolg had.

D-categorie:
Met Martijn Timmermans (Panningen), Judith Hendrix (Haelen), Stan Achten (Haelen) Robbert Heijnen (Panningen en Leontine van Lier (Roggel) had SV Leudal maar liefst vijf deelnemers in deze categorie. Maar liefst vier van deze vijf spelers wisten uiteindelijk ook in de top-10 van Limburg te eindigen. Alleen Leontine kon in dit hoge tempo niet mee, maar wist uiteindelijk wel als vierde meisje in deze sterk bezette categorie te eindigen.
Judith kon zeer goed mee in deze categorie. Al gauw bleek dat zij de enige favoriete was voor de eerste plaats van de meisjes, maar vervolgens stond ze zelfs enige tijd bovenaan van álle deelnemers. Aan het einde maakte ze echter net een paar foutjes te veel waardoor ze tweede werd. Maar nog altijd Limburgs kampioen van de meisjes.
Martijn, Robbert en Stan eindigden netjes achter elkaar op respectievelijk de zevende, achtste en negende plaats.

E-categorie:
In de E-categorie deden er twee spelers mee van Leudal, namelijk Remco Claessen (Haelen) en Janneke Sluyter (Heythuysen). Janneke deed goed haar best en wist uiteindelijk op de tweede plaats voor de meisjes te eindigen. Janneke had dan ook wel het geluk dat zij in haar oudere broer Bart een zeer grote supporter had.
Remco vergaarde zelfs nog meer punten, zoveel zelfs dat hij, zonder dat hij het zelf goed en wel door had in één keer op de derde plaats eindigde. Voorwaar een prestatie van grote klasse, te meer als je bedenkt dat hij pas een half jaartje op schaken zit!

F-categorie:
Ruud van Meegen (Kessel) Alexander Hauth (Maasbree) en Merijn van de Mullen (Baexem) vertegenwoordigden SV Leudal in deze categorie. Voor Merijn was het toernooi echter een deceptie. Na een maand lang naar het Limburgs Kampioenschap uitgekeken te hebben, moest hij al na drie ronden het toernooi ziek verlaten. Heel jammer, maar Merijn zal vast en zeker volgend toernooi revanche willen nemen.
Ruud en Alexander verbaasden vriend en vijand, door na één dag met respectievelijk 8,5 en 9 uit 9 (100%!!) met grote voorsprong bovenaan te staan. Het was de tweede dag dan ook alleen nog maar de vraag wie eerste en wie tweede zou worden. Alexander had nog het moeilijkste programma voor de boeg en liet dan ook een puntje meer liggen dan Ruud, die hierdoor Limburgs kampioen werd. Voor Alexander was zijn tweede plaats niettemin een schitterend debuut op het Limburgs Kampioenschap.

H-categorie:
Judith van Meegen (Kessel) was met 6 jaar de allerjongste van het Limburgs Kampioenschap. Dat dit niks hoeft te betekenen bleek wel toen Judith de ene na de andere tegenstander (figuurlijk) van het bord af mepte. Aan het eind werd ze dan ook nog Limburgs kampioen bij zowel de jongens als bij de meisjes. Een superprestatie dus.