Overwinning op Heerlen 5 – 3

S.V. Leudal uitstekend uit de startblokken.

In de eerste wedstrijd inde 1e klasse B heeft S.V. Leudal de moeilijke uitwedstrijd tegen Heerlen met 5 – 3 gewonnen. Heerlen wordt gezien als titelkandidaat nummer 1. Daarom is deze overwinning van de Midden-Limburgers des te opvallender.
Schaakvereniging Leudal speelde met name aan de hoogste borden zeer sterk. Arthur Hendrickx, aan bord 2 als vanouds zeer snel spelend, overrompelde zijn tegenstander volledig. Die maakte de fout door in het snelle tempo mee te gaan. Hierdoor was de fout snel gemaakt en na ruim 1 uur spelen stond Leudal op een 1 – 0 voorsprong. Hans Kivits had geen problemen aan bord 1 en kon de partij makkelijk in evenwicht houden. Het remiseaanbod van Hans werd geaccepteerd. Uitgebreide analyses achteraf toonden aan dat Hans eigenlijk beter stond. Maar toch. De stand werd hierdoor 1,5 – 0,5 voor Leudal. Aan bord 3 had Peter Metsemakers een loper voorsprong maar zijn paard en toren stonden volledig ingeklemd. Toen Peter na zeer secuur spel zich uit die benarde situatie wist te bevrijden gaf zijn tegenstander op. Stand 2,5 – 0,5 voor Leudal. Door nederlagen aan bord 7 en 8 van respectievelijk Raoul Lemmen en John Steuten kwam Heerlen binnen 10 minuten langszij. 2,5 – 2,5.
Het zag er op dat moment niet best uit voor Leudal. Leon van Duren (bord 6) en Coen Oosse (bord 5) stonden beide iets minder terwijl Iwan Sentjens aan bord 4 gelijk stond. Door een mooi torenoffer wist Iwan de dame van zijn tegenstander te veroveren waarop zijn tegenstander direct opgaf. Leudal kwam weer aan de leiding met 3,5 – 2,5.
Maar de mooiste partij van de middag was die van Leon van Duren. Vanaf de opening al stond Leon een loper achter. Als compensatie had Leon een aanval. Een aanval die normaal gesproken geen gevaar kan opleveren, maar Leon zou Leon niet zijn als hij vol opportunisme en bluf de koning van de tegenstander te lijf ging. En het lukte. Leon’s aanval werd steeds sterker en sterker. Dit leidde op den duur tot het veroveren van de dame van de tegenstander waarop die onmiddellijk opgaf. Hierdoor was de overwinning van Leudal een feit, immers het werd 4,5 – 2,5 voor Leudal. Dat Coen Oosse daarna zijn stelling nog knap remise wist te houden was enkel van belang voor de statistieken. Eindstand 5 –3.

Uitslagen:
Heerlen 2…….-.S.V. Leudal….3–5