SV Leudal speelt een thuiswedstrijd in de derde ronde van de LiSB-competitie.

Op zondag 10 december speelden beide teams van onze vereniging een thuiswedstrijd.

Leudal 1 kreeg Voerendaal 3 op bezoek.

Leudal begon slecht doordat Arthur Hendrickx op bord 3 zijn tegenstandster onderschatte en daardoor een combinatie over het hoofd zag, waardoor hij een paard tegen een pion verloor. Arthur speelde nog dapper door maar na 2 uur spelen en 73 zetten moest hij toch zijn koning omleggen.

Gelukkig had Henk van Meegen intussen op bord 6 via een penning een stuk gewonnen en

bracht de stand meteen weer in evenwicht. Een kwartier later zag de tegenstander van Hans Kivits op bord 4 niet dat een van zijn stukken ook gepend stond, waardoor Hans de dame van de tegenstander eenvoudig kon slaan en de overwinning was binnen.

Na 3,5 uur spelen kwam Peter Sonnemans op bord 5 erachter dat zijn tegenstander niet de verplichte 40 zetten binnen de tijd had gehaald waardoor hij de overwinning kon claimen.

Na ca. 4 uur spelen wist Coen Oosse op bord 1 door secuur spel en veel gemanoeuvreer twee vrijpionnen te creëren waardoor zijn tegenstander een toren moest offeren om promotie van die pionnen te voorkomen. Het eindspel was hiernaar toch nog vrij lastig, maar Coen won uiteindelijk.

Op bord 2 had Jan Brandt inmiddels een toreneindspel bereikt met een pion minder en een iets mindere stand, maar ook Jan speelde secuur en was net iets beter in het eindspel dan zijn tegenstander, waardoor hij een pion terugpakte en vlak daarna kwamen ze remise overeen.

Eindstand 4,5-1,5

Leudal 2 speelde tegen het team van ’t Stokpaardje uit Maasbracht. Vooraf wisten we al dat dit een zware wedstrijd zou worden.

Diana Maas speelde erg goed en kwam zelfs 2 pionnen voor te staan. Helaas wist ze dit voordeel niet tot winst uit te spelen. Nadat de torens geruild waren, en het pionnenvoordeel verdwenen was, bleek de tegenstander beter in het spelen van zo’n eindspel. En daardoor verloor Diana na 1 uur en 3 kwartier spelen helaas de partij.

Ben Kusters verloor in het middenspel een stuk tegen 2 pionnen. Hij speelde nog dapper door, maar na 2 uur spelen moest hij toch opgeven.

Han Wismans speelde tegen een speler uit Oekraïne. Het spel ging gelijk op. Het remise aanbod van Han werd in eerste instantie niet aangenomen. Maar na ruim 2 uur spelen werd toch een gelijkspel genoteerd.

Ook bij Wil Lindelauf stond het lang gelijk op het bord. Wil bood zelfs twee keer remise aan. Maar zijn opponent nam dat aanbod niet aan. Na lang doorspelen maakte Wil jammer genoeg toch een fout. En daarmee werd de eindstand 0,5-3,5 in het nadeel van SVL2

Op zondag 10 maart 2024 staan de volgende wedstrijden op het programma. Dan spelen beide teams een uitwedstrijd. Leudal 1 speelt dan in en tegen Kerkrade en Leudal 2 speelt in Maastricht tegen Op zijn Plaats 1’.