De 3e competitiewedstrijd van de LiSB verliep erg goed voor Leudal

Op zondag 11 december werd de 3e wedstrijd van de LiSB-competitie gespeeld.

Leudal 1 speelde tegen Horst.

Horst speelde in een nieuw clublokaal en dat was met de auto niet makkelijk te bereiken, maar gelukkig was iedereen op tijd aanwezig. Iwan Sentjens had op bord 6 een geduchte, maar gelijkwaardige tegenstander en na bijna 2,5 uur spelen werd tot remise besloten.

Arthur Hendrickx won op bord 3 in de opening al een pion en wist dit voordeel steeds verder uit te breiden. Op het einde probeerde zijn tegenstander door een torenoffer een pat situatie te creëren, maar door een tussenschaakje van Arthur ging dat niet door en gaf zijn tegenstander op. Op de andere borden ging de strijd lang gelijk op en was het niet duidelijk wat de uitslag zou worden.Na bijna 3,5 uur spelen had Peter Sonnemans, die pas op zondagochtend als invaller was opgeroepen, op bord 5  in een toreneindspel weliswaar een pion meer, maar nam toch maar het remiseaanbod van zijn tegenstander aan, omdat een winstvoortzetting onduidelijk was.

Op bord 1 had Rene Verheesen intussen een positioneel  betere stelling bereikt wat uiteindelijk ook tot winst leidde.Tussenstand 3-1 voor Leudal 1.

Op bord 4 stond Leo Hovens lange tijd gedrongen, met een pion minder, maar na dameruil

ontstond een ongelijk lopereindspel, waarbij na lang gemanoeuvreer Leo nog een pion verloor, maar na 4 uur spelen werd alsnog tot remise besloten.

Op bord 2 had Jan Broekhuis het lastig en ging de strijd lang gelijk op, maar door secuur spel, met matdreigingen en penningen, won Jan een stuk en gaf zijn tegenstander op.

Eindstand 4,5-1,5 voor SVL-1.

Leudal 2 speelde tegen EWS in Weert. EWS heeft een redelijk sterk team en kwam ook goed uit de startblokken. Han Wismans speelde op het 2e bord en wist weliswaar een pion te winnen, maar zijn stelling zag er minder goed uit. Na nauwkeurig verdedigen en een foutje van de tegenstander konden gelukkig de dames geruild worden en kwam Han steeds beter te staan. Na bijna 2 uur spelen was het eerste punt voor Leudal binnen.

Wil Lindelauf stond op bord 3 ook zwaar onder druk. Hij zag de bui al hangen totdat zijn tegenstander een paard tussen zijn eigen torens zette. De torens konden elkaar niet meer verdedigen en Wil kon er een slaan. De tegenstander gaf daarna direct op. Leudal stond nu boven verwachting met 2-0 voor.

Diana Maas speelde goed op bord 4. Maar in het eindspel kon ze toch niet voorkomen dat haar opponent met een pion de overkant bereikte. Na dit verliespunt waren alle ogen gericht op bord 1, waar Peter Metsemakers een lastige stelling op het bord had. EWS bood remise aan, maar Peter dacht nog winstkansen te hebben. Diverse zetten later bood Peter zelf remise aan. En na lang nadenken werd dit aanbod geaccepteerd.

De eindstand kwam daarmee op 1,5 – 2,5 in het voordeel van SVL-2

Op zondag 5 februari 2023 staan de volgende wedstrijden op het programma. Dan spelen beide teams weer een thuiswedstrijd. Leudal 1 speelt dan tegen Venlo 2. Leudal 2 krijgt Schaakmaat uit Venray op bezoek.