Wafelschaak 2019 geslaagd

Op vrijdagavond 27 december 2019 werd in gemeenschapshuis de Roffert te Buggenum het traditionele wafelschaak gehouden.

Elk jaar nodigt Schaakvereniging Leudal een sterke schaker uit om een simultaan tegen onze leden en andere schaakliefhebbers te geven. Tijdens het schaken kan iedereen ook genieten van heerlijke zelfgebakken wafels en oliebollen.

Deze avond was Eduard Coenen van Schaakvereniging ’t Pionneke uit Roermond weer bereid om deze uitdaging aan te gaan. Hij speelde tegen 20 personen tegelijk waarvan 12 jeugdspelers en 8 volwassenen.  Uiteindelijk wist Eduard 16 partijen te winnen. Arthur Hendrickx en Leon van Duren wisten van Eduard te winnen en de jeugdspelers Siem en Mats wisten Eduard op remise te houden.

Bij Siem maakte Eduard in het begin van de partij een fout om via een vorkje een loper bij Siem afhandig te maken. Op zich lijkt dit goed maar de vervolg zet van Siem was ook voor Eduard zeer verrassend. Siem maakte via een pion zet een aftrekaanval op de koning van Eduard en laat nu net de pion zet de dame van Eduard aanvallen. Er was voor Eduard geen ontkomen meer aan en moest zijn koning verzetten om schaak op te heffen waarna Eduard zonder dame verder speelde. Eduard gaf zich niet zomaar gewonnen en met mooi positiespel wist hij de partij in evenwicht te krijgen waarna het remise werd.

De partij tegen Mats was de gehele wedstrijd in evenwicht, alle aanvallen en schijnaanvallen werden door beide schakers gezien en gepareerd. De remise was eerlijk verdiend.

De partij tegen Arthur was ook lang in evenwicht waarbij in het middenspel Eduard niet inging op een ruil van stukken waardoor Arthur matdreiging kreeg. De enige manier om matdreiging op te heffen was toren te ruilen voor een loper. In het eindspel waren beide torens van Arthur beduidend sterker dan toren en paard van Eduard en Arthur schaakte dat behendig uit.

De partij tegen Leon van Duren was ook een echte strijd op het bord. Leon had in het eindspel twee pionnen op de f- en h lijn en door rustig te blijven schaken wist Leon de f-pion naar een promotie toe te werken en dat was het einde van de partij en tevens ook de laatste partij van die avond. Inmiddels was het al na 23:00 uur en had Eduard het zweet van een zware schaakavond op zijn voorhoofd staan.

Na het schaken werd er nog gezellig na geborreld aan de bar en werd geproost op een gezond en sportief 2020.