Schaakvereniging Leudal tevreden na 5e ronde LiSB-competitie

Op zondag 24 maart speelde het 1e team van SV Leudal uit tegen het 1e team van SV Venlo.

Omdat Hans Kivits die zondag vanuit zijn werk op cursus moest, speelde hij zijn wedstrijd op de donderdagavond vooruit, wat resulteerde in een remise.

Van de overige 5 spelers kwam Iwan Sentjens al snel beter te staan doordat zijn tegenstander een gambiet niet helemaal goed beantwoordde, wat tot winst voor Iwan leidde. Arthur Hendrickx wist enige tijd hierna in een betere stelling een pion te winnen, wat ook tot winst leidde. Hierna waren alle ogen gericht op het 1e bord waar Jan Broekhuis door secuur spel een koningsaanval goed wist af te ronden. De overwinning voor Leudal 1 was hiermee een feit.

Op bord 6 was Henk van Meegen al vroeg in de opening een stuk achter gekomen. Hoewel  hij het zijn tegenstander nog uiterst lastig maakte moest hij uiteindelijk de winst toch aan zijn tegenstander laten. Op bord 5 lukte het Leon van Duren niet goed om met zijn stukken samen te werken waardoor zijn tegenstander langzaamaan steeds beter kwam te staan en de volle buit pakte.

Eindstand bleef dus 3,5-2,5 in het voordeel van Leudal 1.

Het 2e team van SV Leudal had een thuiswedstrijd tegen Tegelen 3. Tegelen 3 stond tot vandaag samen met Leudal aan de leiding van de 3e Klasse. Zij kwamen daarom  op bezoek in Buggenum met 4 spelers die al heel wat ervaring hebben.

De strijd ging gelijk op. Maar Tegelen kwam na 5 kwartier spelen toch op voorsprong na een ongelukkige zet van Flip Werter. Hij verloor hierdoor een paard en moest helaas opgeven. Ben Kusters had een paar weken niet kunnen schaken maar was er toch weer bij. Hij speelde een goede wedstrijd. Maar kon geen echte winstkansen creëren tegen zijn ervaren tegenstander. Ben was dan ook blij toen zijn tegenstander remise aanbood en accepteerde direct. Peter Metsemakers wist hierna met een mooie combinatie zijn partij te winnen en de stand gelijk te trekken tot 1,5 -1,5.

Han Wismans had aanvallend gespeeld, maar had toch een achterstand van een Loper tegen 2 pionnen opgelopen. Omdat het eindspel erg lastig zou worden accepteerde Han net zoals Ben het remiseaanbod van zijn tegenstander. Met een eindstand van 2-2 staan beide teams nog steeds bovenaan de ranglijst en blijft de competitie erg spannend.