Schaakvereniging Leudal wint de laatste wedstrijden op zondag 6 mei 2018 in de Limburgse Schaakcompetitie.

De Limburgse Schaakcompetitie van het seizoen 2017-2018 zit er weer op. Net zoals voorgaande jaren werd de laatste competitiedag gezamenlijk gespeeld in het Kerkeböske te Helden. De organisatie was in handen van de Heldense Schaak- en Dam Vereniging (HSDV).

Het 1e team van Leudal moest spelen tegen het team uit Bergen.

Beide teams begonnen met een speler minder, na overleg met de competitieleider werd besloten twee niet aanwezige spelers (van ieder team één), fictief remise overeen te laten komen. Na circa 2 uur spelen wist Arthur Hendrickx in een gesloten siciliaan een koningsaanval op te zetten wat tot de winst van twee pionnen leidde en vlak daarna gaf zijn tegenstander op.

Vlak hierna kwam Iwan Sentjens met zijn tegenstander remise overeen.De tegenstander van Hans Kivits had intussen remise aangeboden, maar Hans speelde door en wist na een hoop gemanoeuvreer de koning van de tegenstander midden op het bord mat te zetten. Op bord 5 had invaller Peter Sonnemans het moeilijk, maar door een goede verdediging kon zijn tegenstander de winst niet vinden er werd er na ca 3 uur spelen tot remise besloten. De winst voor Leudal was hiermee een feit.

Op bord 1 had de tegenstander van Jan Broekhuis meer ruimte voordeel en dreigde ook mat te geven, maar door secuur spel van Jan kwam de speler van Bergen niet door de verdedigingslinie heen en werd er na ca 4 uur spelen tot remise besloten.

Hiermee won Leudal 1 de wedstrijd met 4-2 en door verlies van Horst wist het de tweede plaats te bemachtigen in klasse 1A, vlak achter kampioen Tegelen 1, dat in de slotronde hun enige verlies tijdens de huidige competitie leed (tegen Reuver).

Het 2e team speelde tegen DJZ4 uit Noorbeek.

DJZ4 stond op de laatste plaats, maar ze hadden de verre reis niet gemaakt om dik te verliezen. Ze maakten het ons op deze warme zondag erg moeilijk. En het duurde ruim anderhalf uur voordat Ben Kusters het eerste punt binnen kon halen. Een half uur later won ook Janno Julicher uit Wessem. Janno heeft dit seizoen 4 keer ingevallen en daarbij 3,5 punten gescoord. Een vaste plaats in het team heeft hij daarmee wel verdiend. Flip Werter besloot remise te aanvaarden. En daarmee stond het 2,5-0,5 in ons voordeel.

Han Wismans en Frits Smeets kregen het echter steeds moeilijker en moesten uiteindelijk opgeven. De stand stond nu gelijk en alles hing af van Peter Metsemakers.

Peter speelde een ingewikkelde partij, waarbij beide spelers veel bedenktijd nodig hadden. De speler van DJZ gebruikte zelfs zoveel tijd, dat hij de tijdcontrole niet haalde en de partij verloor.

De winst voor Leudal was minimaal, maar we waren er zeer tevreden mee. Na de wedstrijd kon men in het bargedeelte nog verder spelen, of een partij analyseren.

Volgend seizoen wil SVLeudal weer met 2 teams meedoen aan de Limburgse competitie. Maar nu mogen de spelers eerst gaan genieten van een welverdiende vakantie.