Goed weekend voor de schakers van SVLeudal

Op 8 april speelden beide teams van Schaakvereniging Leudal de 6e ronde van de Limburgse Schaakcompetitie. Dit keer hadden we een thuiswedstrijd in gemeenschapshuis de Roffert in Buggenum.

Leudal  1 kwam slecht uit de startblokken tegen de sterke spelers van Schaakvereniging Reuver, doordat op bord 3 Hans Kivits in de opening al voor een verkeerde voortzetting koos en na ca 2,5 uur spelen de winst aan zijn tegenstander moest laten. Op bord 2 verloor Arthur Hendrickx in de opening een kwaliteit doordat hij met zijn gedachten al een zet verder was. Hij wist het nog lang vol te houden, maar ook hij verloor uiteindelijk zijn partij. Invaller Jac Duijf wist vlak daarna op bord 6 te winnen. Op bord 1 wist Jan Broekhuis via goed strategisch spel een pion te winnen en hij won daarna ook zijn partij.

Op bord 4 wist Iwan Sentjens na ca 3,5 uur spelen zijn stelling langzaam te verbeteren (hij stond in het begin slechter maar zijn tegenstander maakte daar geen gebruik van) en won een kwaliteit wat uiteindelijk tot de winst leidde. Op bord 5 wist Judith Hendrix een kwaliteit te winnen, maar doordat zij in tijdnood zat en de stelling gecompliceerd was wist zij pas na ca. 4 uur spelen de partij alsnog te winnen. Eindstand 4-2 in het voordeel van Leudal 1

Leudal 2 kreeg het ook zwaar. Hun tegenstander was DJC3 uit Stein, dat koploper is in de klasse 2B. Doordat één speler zich ziek had moeten melden stonden we al voordat we begonnen waren met 1-0 achter. Het 1e bord werd leeggelaten en de 5 overige spelers namen plaats achter bord 2 t/m 6.

Flip Werter wist na 1,5 uur de stand gelijk te trekken. Zijn tegenstander zag een winnende penning over het hoofd. Flip haalde opgelucht adem en speelde de partij vakkundig uit.

Met een beetje geluk en veel doorzettingsvermogen wonnen Ben Kusters en Han Wismans  daarna ook hun partijen. Daarmee stond Leudal 2 ineens met 3-1 op een comfortabele voorsprong. Ook Frits Smeets wist vandaag het geluk af te dwingen. Na 2,5 uur haalde ook hij de winst binnen. Peter Metsemakers speelde tenslotte de laatste partij. Het was een gecompliceerde stelling en Peter haalde maar net de tijdcontrole na 40 zetten. Maar helaas maakte zijn tegenstander vandaag geen fouten en moest Peter uiteindelijk toch opgeven.

Al met al was Leudal toch erg tevreden met deze onverwachte overwinning.

Op 6 mei worden de laatste wedstrijden van dit seizoen gespeeld in ’t Kerkeböske te Helden.