Jozef Simenon wint het 38e Bayer Schaaktoernooi

Op zaterdag 24 maart 2018 organiseerde Schaakvereniging Leudal voor de 38e keer het Bayer (voorheen Nunhems) Schaaktoernooi.

Net als de afgelopen jaren werd dit toernooi georganiseerd op onze thuislocatie De Roffert te Buggenum. Vorig jaar deden slechts 40 deelnemers mee aan dit toernooi. Maar dit jaar zaten maar liefst 46 schakers en 1 schaakster achter de borden. Het was weer een gezellige dag, maar er werd ook fel gestreden om de punten.

De deelnemers werden qua rating ingedeeld in 6 poules van elk 8 spelers. En zo kon iedereen 7 keer de strijd aanbinden met een speler van ongeveer zijn eigen sterkte. Voor de winnaars waren er geldprijzen. Maar voor elke deelnemer lagen ook de traditionele komkommers klaar.

Na de wedstrijden werd vaak nog geprobeerd te analyseren waar het nou fout gegaan is.

In de A-poule werd gestreden door de sterkste deelnemers van het toernooi. Jozef Simenon wist 5 wedstrijden te winnen en speelde 2 keer gelijk. Hij won daarmee terecht de eerste prijs Johan Wuijts werd verdienstelijk 2e met 5 punten.

In de B-poule werd Jeroen Peeters 1e met 5 punten uit 7 wedstrijden. Ernest Gerritsen wist beslag te leggen op de 2e plaats met 5 punten.

In de C-poule speelde Peter Sonnemans erg sterk en won met 5 punten. Iwan Sentjens volgde vlak achter Peter met 4,5 punt. Hans Leenders, Geert Verstappen en Rob Haarsma scoorden allen 4 punten. Maar omdat Hans van zowel Geert als Rob gewonnen had, werd hij derde.

In de D-poule speelden slechts 6 schakers, doordat de 7e speler zich na de derde partij ziek af had moeten melden. J. Kools werd hierbij duidelijk 1e met 4,5 punten uit 5 wedstrijden. Frank Dupont werd 2e met 3 punten.

De winst in de E-poule was voor Leon van Duren met 6 punten uit 7 wedstrijden. Ton Montforts werd met 5,5 punten knap 2e.

In de F-poule eindigden zowel Johan Meurs als D. Reijnen met 5,5 punten op de eerste plaats. De onderlinge partij was gelijk geƫindigd. Maar dhr. Meurs had 5keer gewonnen en 1 keer gelijk gespeeld, terwijl dhr. Reijnen 4 keer had gewonnen en 3 keer gelijk gespeeld. Het reglement bepaalde daarmee dat dhr. Meurs de eerste en dhr. Reijnen de 2e prijs won.

Het jaarlijkse Bayer Schaaktoernooi staat garant voor een gezellig toernooi waar iedereen op zijn of haar eigen niveau inspannende prestaties moet leveren om de tegenstanders te verslaan. Het toernooi wordt jaarlijks bezocht door een groep van terugkerende schakers uit geheel Limburg en zuidoost Brabant en daar zijn we van SV Leudal trots op.

De uitslagen van 2018 zijn:

Poule A                         Poule B                    Poule C
1. J. Simenon            1. J. Peeters            1. P. Sonnemans