Beide teams van Leudal gaan in de 5e rond onderuit

Leudal 1 had in de 5e ronde ditmaal een uitwedstrijd in het Noord-Limburgse Horst.

Horst is een degelijk team wat met name in de breedte vrij sterk is.

Na bijna 2 uur spelen verzandde de partij van Iwan Sentjens op bord 4 in remise.

Vlak daarna won Jan Broekhuis op bord 1 na een fraaie aanval zijn partij doordat hij zijn tegenstander mat kon zetten, Hierna trok helaas Horst de wedstrijd gelijk doordat Henk Van Meegen op Bord 6 verloor. Na ruim 3,5 uur spelen wist Arthur Hendrickx op bord 2 zijn partij, die in het middenspel waarschijnlijk iets slechter stond, door een betere kennis van het eindspel alsnog winnend af te sluiten. Vlak hierna verloor invaller Frits Smeets op bord 5 zijn partij, waar mogelijk toch iets meer had ingezeten indien hij voor een andere voortzetting had gekozen. Nu waren alle ogen gericht op Bord 3 waar Judith Hendrix in eerste instantie materieel voor stond, maar door goed tegenspel van de tegenstander, ging die voorsprong verloren en kwam ze zelfs een pion achter te staan.

Waarschijnlijk hierdoor teleurgesteld zag ze later in de partij een fraaie win-combinatie over het hoofd en verloor ze na ruim 4 uur spelen de partij, waardoor de eindstand 3,5-2,5 werd in het voordeel van Horst.

Leudal 2 moest in Klimmen spelen tegen het 5e team van schaakvereniging Voerendaal.

Hoewel de tegenstander een jeugdig team heeft, werd er sterk gespeeld en kreeg Leudal het moeilijk. Na een uur wist invaller Janno Jülicher zijn partij keurig te winnen, en kwamen we zowaar op voorsprong. Maar nadat Diana Maas, Ben Kusters en Han Wismans hadden verloren keken we tegen een 3-1 achterstand aan. Gelukkig was Peter Metsemakers net op tijd voldoende hersteld van de griep. Want hij speelde weer heel degelijk en wist de achterstand terug te brengen tot 3-2. Alles hing nu af van Peter Sonnemans, die op bord 3 inviel. Hij begon sterk, maar gaf in het middenspel een paard weg. Een offer komt wel vaker voor bij het schaken. Maar in dit geval was het toch een vergissing. De voorsprong was verdwenene, maar de partij bleef spannend tot het eind. De wedstrijd duurde bijna 4 uur, maar toen moest Peter toch opgeven en was het verlies niet meer te vermijden. Eindstand 4-2.

Peter Metsemakers in actie tegen Henk Gommer

Op 8 april spelen onze beide teams een thuiswedstrijd in gemeenschapshuis de Roffert in Buggenum. Leudal 1 speelt dan tegen het team uit Reuver en Leudal 2 krijgt team 3 van DJC uit Stein op bezoek.