Ruud van Meegen wint het 37e Bayer Schaaktoernooi

Op zaterdag 19 maart 2017 organiseerde Schaakvereniging Leudal voor de 37e keer het Bayer (voorheen Nunhems) Schaaktoernooi.

Net als de afgelopen 4 jaren werd dit toernooi georganiseerd op onze thuislocatie De Roffert te Buggenum. Met slechts 40 deelnemers (38 mannen en 2 vrouwen) was het toernooi minder druk bezet dan voorgaande jaren. Maar de gezelligheid en de onderlinge strijd was er niet minder om.

De deelnemers werden qua rating ingedeeld in 5 poules van elk 8 spelers. En zo kon iedereen 7 keer de strijd aanbinden met een speler van ongeveer zijn eigen sterkte.

Voor de winnaars waren er geldprijzen. Maar voor elke deelnemer lagen ook de traditionele komkommers klaar.

In de A-poule werd gestreden door de sterkste deelnemers van het toernooi. Oud-kampioenen Jan Broekhuis en Walter Smits vielen dit keer niet in de prijzen. Het totale aantal deelnemers viel dan misschien iets tegen, maar de sterkt was weer erg groot.

Jozef Simenon wist zijn eerste 6 wedstrijden allemaal te winnen. Ruud van Meegen had 2 keer remise moeten accepteren en moest in de laatste en beslissende ondelinge wedstrijd winnen om ook op 6 punten te komen.

Ruud van Meegen en Jozef Simenon in een verbeten strijd om het kampioenschap

Beide spelers gaven elkaar niets cadeau, maar Ruud wist uiteindelijk toch te winnen. Bij gelijke eindstand is de onderlinge partij beslissend, en daardoor was Ruud van Meegen knap winnaar van dit toernooi, en werd Jozef Simenon tweede.

In de B-poule werd Roland Robinson kampioen met 6 uit 7.

In de C-poule viel de beslissing net als in de A-poule pas in de laatste wedstrijd. Hans Leenders had op dat moment 5 punten uit 6 wedstrijden. En Gerrit de Wit had 4,5 punten.

Hans Leenders probeert met de witte stukken minimaal remise te spelen.

Was het de vermoeidheid, of was Gerrit zo goed? We weten het niet. Maar Gerrit won de partij en werd daarmee 1e in de C-poule. Hans moest genoegen nemen met de 2e plaats. Een resultaat waar hij zeker trots op mag zijn.

In de D-poule was Geert Verstappen uit Buggenum oppermachtig. Hij won al zijn partijen en scoorde daarmee 7 uit 7.

De winst in de E-poule was voor P. Hernaamt. Hij wist 5,5 punten te behalen.

Het jaarlijkse Bayer Schaaktoernooi staat garant voor een gezellig toernooi waar iedereen op zijn of haar eigen niveau inspannende prestaties moet leveren om de tegenstanders te verslaan.  Het toernooi wordt jaarlijks bezocht door een groep van terugkerende schakers uit geheel Limburg en zuidoost Brabant en daar zijn we van SV Leudal trots op.

De uitslagen van 2017 zijn:

Poule A

1. R. van Meegen