Lisb Bondscompetitie 5e ronde

Leudal 1 moest in deze ronde tegen ’t Pionneke 2 uit Roermond.

Op verzoek van ’t Pionneke werd een wedstrijd vooruitgespeeld op onze eigen clubavond. Helaas ging deze voor ons verloren. De tegenstander van Judith Hendrix was duidelijk te sterk. Op zondag werden de overige vijf wedstrijden gespeeld.

Na 1,5 uur spelen werd de partij van Iwan Sentjens remise. Drie kwartier later moest Arthur Hendrickx zijn partij opgeven, nadat hij ruim een uur eerder een stuk had verloren. Op de overige borden was op dat moment de stand niet echt gunstig voor Leudal, maar na weer ruim een uur spelen wist Oscar Freriks een stuk te winnen en zijn tegenstander gaf toen meteen op. Ca. een half uur later kwam Hans Kivits in een toreneindspel terecht met aan beide zijden enkele pionnen.

Winst zat er niet meer in: remise dus.

Daarna waren alle ogen gericht op Jan Broekhuis, die een mindere stand had, maar wel iets aanvallender stond dan zijn tegenstander,

Ook deze partij werd uiteindelijk remise waardoor helaas de nederlaag een feit was: ’t Pionneke 2 won met 3,5-2,5 van Leudal 1.

Het 2e team van Leudal moest aantreden tegen het 3e team van Schaakvereniging Venlo.

Beide teams waren bijna even sterk, en het duurde dan ook bijna 2 uur voordat de eerste partij werd beëindigd. Ben Kusters verloor en ook Gerard Eggebeen moest helaas opgeven.

Flip Werter stond er op dat moment erg goed voor. Maar nadat hij een stuk van de tegenstander had gewonnen kreeg zijn tegenstander te veel ruimte. Flip kreeg hierna geen kans meer en Venlo haalde het 3e winstpunt binnen.

Frits Smeets kwam in het middenspel minder goed te staan, maar door stug verdedigen wist hij zijn tegenstander te frustreren en redde de eer voor Leudal. De stand was nu 3-1 voor Venlo.

Han Wismans wist zich ruim 3 uur staande te houden. Maar ook hij moest uiteindelijk opgeven nadat hij een stuk was kwijtgeraakt. De winst was nu binnen voor Venlo en op het 1e bord gaf Venlo toen ook meteen op tegen Peter Metsemakers. Peter speelt het hele seizoen al erg sterk en heeft nog al zijn partijen gewonnen. De eindstand van vandaag was dus 4-2 voor Venlo.