Competitiestart voor Schaakvereniging Leudal.

Op zondag 16 oktober begon de nieuwe competitie van de Limburgse Schaakbond. Lees hier hoe het de teams van Leudal verging.

Schaakvereniging Leudal doet hier met 2 teams aan mee, en onze eerste wedstrijden werden in de Roffert te Buggenum gespeeld. Het 1e team moest tegen het team uit Reuver. Ons team is afgelopen seizoen gedegradeerd vanuit de promotieklasse naar de 1e klasse, maar dat wil absoluut niet zeggen dat ze het dit seizoen makkelijk zullen krijgen. En dat bleek al direct bij deze eerste wedstrijd. Arthur Hendrickx won als eerste zijn partij, maar had daarbij wel het geluk dat zijn tegenstander een verkeerde zet deed. Iwan Sentjens won daarna ook. En met de remise van Jack Sonnemans was de tussenstand zelfs 2,5-0,5 in het voordeel van Leudal.

jack

Jack Sonnemans was tevreden met het halve punt dat hij binnenhaalde.

Voor Hans Kivits en Henk van Meegen was de tegenstand toch wat te groot, zodat Reuver terugkwam tot 2,5-2,5. Alle hoop was nu gevestigd op Jan Broekhuis die met een pion achterstand probeerde remise te houden. Maar alle moeite was vergeefs. Zijn tegenstander wist het kleine voordeel vakkundig te benutten en bracht de eindstand op 3,5-2,5 in het voordeel van de gasten uit Reuver.

Het 2e team van Leudal kreeg Gess-2 uit Geleen en Sittard op bezoek. Op papier is dit team iets sterker. Maar op de plastic borden van Schaakvereniging Leudal waren onze spelers onverslaanbaar. Na een uur spelen mocht Leudal het 1e punt opschrijven doordat Gess slechts met 5 spelers kwam opdagen. Peter Metsemakers won daardoor reglementair, zonder ook maar één zet te hebben uitgevoerd. Han Wismans kwam in de opening een stuk achter te staan, maar door een inschattingsfout van zijn tegenstander wist hij de winst toch naar zich toe te trekken. Nadat ook Frits Smeets zijn partij verdiend had gewonnen en Gerard Eggebeen remise had gespeeld, was de winst binnen. Ben Kusters verloor helaas, maar door de winst van Diana Maas op het 6e bord wasde  eindstand van 4,5-1,5 in het voordeel van Leudal.

De volgende wedstrijden zijn op 27 november. Leudal 1 mag dan op bezoek bij EWS in Weert en Leudal 2 gaat de strijd aan bij HSDV uit Helden.