Gewogen en de licht bevonden

7-1 Nederlaag maakt einde aan KNSB-avontuur

Wat de houdini-act had moeten worden, en de allereerste overwinning van Leudal in de landelijke 3e klasse zou opleveren, werd een ware deceptie.
Met maar liefst 7-1 werd de schakers van Leudal duidelijk gemaakt dat de 3e Klasse KNSB op dit moment nog een maatje te groot is.

SV Leudal was goed gemotiveerd aan de wedstrijd begonnen. En kansen zouden er zijn. Immers tegenstander De Drie Torens uit Tilburg had tot nu toe wel meer matchpunten, maar minder bordpunten gescoord. En bij een overwinning was er de mogelijkheid dat Leudal zich nog veilig zou spelen. Maar kennelijk was de druk te hoog. Leudal kwam geen moment in de wedstrijd. Al vrij vroeg was duidelijk dat Leudal de wedstrijd zou verliezen. Op geen enkel bord stond Leudal beter.

Hans Kivits kwam vanuit de opening sterk onder druk te staan. Maar Hans heeft zich het afgelopen seizoen als een waar verdedigingskunstenaar ontwikkelt. Stellingen die volledig verloren lijken weet Hans toch op miraculeuze wijze te behouden.
En ook dit keer werkte Hans zich onder de druk uit en bereikte zo een gelijkspel. Met 4 punten uit 9 wedstrijden behaalde Hans een mooie score dit seizoen.

Hans Kivits scoorde zijn 6e remise dit seizoen.

Maar na deze remise was het voor Leudal gedaan. De verliespartijen vielen hierna als rijpe appelen uit de boom. Achtereenvolgens verloren Arhur Hendrickx, Oscar Freriks, Jack Sonnemans, Raoul Lemmen en Wolfgang de Cauter. Nadat ook Mark Meyers via een mooie combinatie van zijn tegenstander de handdoek moest gooien stond het zowaar 0,5 – 6,5 voor Tilburg.
Ruud van Meegen stond in een toreneindspel een tikkeltje beter maar kon dit niet uitbouwen naar winst. Remise was het resultaat. Eindstand werd daarmee 1-7.
Ruud werd met 7,5 punt uit 9 wedstrijden absolute topscoorder in de 3e klasse van de KNSB. Helaas voor Leudal levert dat geen extra matchpunten op.

SV Leudal is gewogen en te licht bevonden. Ze eindigden op de laatste plaats. En dat betekent degradatie naar de promotieklasse van de Limburgse Schaakbond.
Het KNSB-avontuur heeft dus slechts 1 seizoen mogen duren. Ondanks het grote klasse verschil met de spelers van de andere teams, wist Leudal 4 keer gelijk te spelen. En met iets meer geluk hadden daar 2 overwinningen bij gezeten. Leudal heeft zich kranig verweerd. Maar bleek uiteindelijk niet opgewassen tegen de sterke tegenstanders uit Limburg, Zuid-Holland en Noord-Brabant.

Uitslagen 3e Klasse H
7.0 – 1.0…De Drie Torens – SV Leudal