Leudal onderuit in derby tegen Roermond

5-3 Thuisnederlaag.

SV Leudal moest het onderspit delven in de erby tegen ’t Pionneke uit Roermond. Het op papier sterke team uit de bisschopsstad kreeg de overwinning echter niet cadeau.
Leudal moest aantreden met een reservespeler omdat Mark Meyers verhinderd was.

Vanaf het begin zette het Roermondse team behoorlijk druk op de wedstrijd. Oscar Freriks was de eerste die moest opgeven. Hij zag zijn toren ingesloten worden door Gerard Roufs en dat betekende einde partij voor Oscar. Jack Sonnemans speelde een solide partij en wikkelde af naar een mooie remise tegen Narcis Sofic.
Invaller Henk van Meegen was niet opgewassen tegen Guido Royakkers en moest nadat hij een stuk verloor opgeven.
Hans Kivits verliet al zeer snel de theorie en de gebaande paden. Het leverde hem alleen een slechte postitie voor zijn dame op. Hans kwam zeer zwaar onder druk te staan, maar tich wist Hans telkens de juiste verdedigingszetten te vinden. Zijn tegenstander, Geert Peeters (oud landskampioen van Suriname), kwam er niet doorheen. Remise was een mooi resultaat voor Hans.
Hierdoor kwam Leudal op een tussenstand van 1-3 achter.
Raoul Lemmen spelend tegen Kandidaat Meester (en oudlid van LeudaL) Ivan Utama wist zijn partij netjes op te bouwen. Raoul gaf geen krimp en behaalde met zijn remise een prachtig resultaat.

Raoul Lemmen op bord 3 bezig tegen Ivan Utama. Op de achtergrond Ger Janssen en Eduard Coenen op bord 1 respectievelijk bord 2.

Wolfgang de Cauter stond tegen Eduard Coenen de hele partij ietsjes beter. Maar het bleek uiteindelijk niet genoeg voor de winst. Hoewel Wolfgang de partij volledig tot het eind toe bleef uitmelken kwam het niet tot een vol punt. Ook Wolfgang behaalde dus een remise. Hiermee werd het 2-4 voor Roermond.

Arthur Hendrickx spelend tegen Robin Meinders vocht voor remise. Maar met twee pionnen meer kon Robin het toreneindspel op zijn gemakje naar winst brengen. En daarmee werd het 5-2 voor Roermond en was voor hen de buit binnen.

Ruud van Meegen scoorde voor Leudal nog het volle punt. Tegen Ger Janssen behaalde Ruud al zijn zevende zege (uit acht partijen) en blijft daarmee absolute topscoorder in de 3e klasse van de KNSB.

Ruud van Meegen blijft iedereen verbazen met zijn resultaten

Door deze nederlaag blijft SV Leudal op de laatste plaats. Maar nog steeds is het doek niet definitief gevallen.
De onderste twee teams degraderen. De spanning is om te snijden. In de laatste ronde moet Leudal op bezoek bij De Drie Torens. Bij winst van Leudal kunnen ze nog steeds degardatie ontlopen. Mede door hun groot aantal bordpunten. Alleen indien Voerendaal wint en ook WLC niet verliest, is Leudal de klos. Maar dat scenario is erg onwaarschijnlijk.
Kortom, er is hoop dat Leudal het toch nog gaat redden. Maar ze hebben het niet meer in eigen hand.

Uitslagen 3e Klasse H
3.0 – 5.0…WLC – De Giessen en Linge
5.0 – 3.0…De Stukkenjagers 3 – Voerendaal 3
4.0 – 4.0…De Combinatie- Dubbelschaak 97