Nipte nederlaag tegen HSC Helmond

Ruud van Meegen 4 uit 4!

SV Leudal heeft andermaal goed gepresteerd in de landelijke 3e klasse schaken van de KNSB. Tegen het erg sterke Helmond werd met 5-3 verloren. Helmond speelde vorig jaar nog in de 2e klasse. Ze zijn dan ook samen met Dubbelschaak de grote favoriet voor de titel. Helmond is gemiddeld maar liefst 200 ELO-punten sterker dan Leudal. Dat is alsof Fortuna Sittard tegen Barcelona moet voetballen. Maar toch wisten de Midden-Limburgse schakers enorm sterke weerstand te bieden.
Al vroeg in de wedstrijd kwam Leon van Duren een stuk achter en kwam deze slag niet meer te boven. En nadat ook Mark Meyers al vrij snel zijn partij verloor stond het al vroeg in de middag 2-0 voor Helmond.
Arthur Hendrickx stond in een eindspel met ongelijke lopers. Met een pion minder leek hij te gaan verliezen maar omdat zijn tegenstander het niet juist afwikkelde naar winst, kon Arthur ontsnappen en remise bereiken.
Hans Kivits kwam in de opening een pion voor, maar moest daarvoor wel het initiatief aan de tegenstander laten. Hans kwam enorm onder vuur te liggen en het leek een kwestie van tijd voordat het doek definitief zou vallen.
Maar Hans wist uiteindelijk veel stukken te ruilen. Hiermee verdween de druk op de stelling en kwam Hans in een remise eindstelling. Daarmee kwam de stand op 3-1.
Oscar Freriks speelde een prachtige partij. Het hele bord stond in brand. Beide spelers speelden vol op de aanval. Er zat dan ook van beide kanten zoveel dreiging in dat de varianten niet allemaal uit te rekenen waren. Daarvoor zat er teveel in dit spel. Nadat de rook was opgetrokken stond Oscar weliswaar gelijk, maar dit was slechts van korte duur. Door een kleine onachtzaamheid verloor hij een stuk en daarmee ook de partij. 4-1 voor Helmond.
Raoul Lemmen speelde een fantastische pot. Raoul kwam onder een enorme koningsaanval te liggen. Maar heel berekenend hield Raoul stand. Zijn eigen aanval was namelijk sterker. Het leek alsof zijn tegenstander veel kansen had. Maar Raoul had het allemaal doorgerekend en wist dat hij niets te vrezen had. En nadat hij met een prachtige pionzet de angel uit zijn tegenstanders aanval haalde was het over. 4-2. Leudal kwam langzaam terug in de wedstrijd. Want Ruud van Meegen stond ondertussen erg goed.

Raoul Lemmen, een meer dan mooie overwinning.

Wolfgang de Cauter had een kwaliteit geofferd omdat hij wist dat remise niet genoeg was. Hij moest winnen wilde Leudal nog kans maken op een 4-4 uitslag. Zijn offer betekende even een opleving maar zijn initiatief sloeg niet door. Hij verloor uiteindelijk zijn partij. En daarmee kwam Helmond op een beslissende voorsprong. 5-2.
Ruud van Meegen tenslotte speelde tegen Fide-Meester Ruben Venis. Die heeft een rating van 2229!
Maar Ruud is dit seizoen niet te kloppen. Hij is niet onder de indruk van ELO-rating en speelt de sterren van de hemel. En ook Ruben Venis kon het niet bolwerken tegen Ruud. Ruud had een erg sterk paard en een sterke vrije H-pion. Dit was te veel voor Ruben. Ruud won zijn 4e partij op rij en is nu absolute topscoorder in de 3 Klasse!
Meer dan geweldig.

De einduitslag werd dus 5-3 voor Helmond. Maar Leudal heeft weer laten zien dat ze niet zomaar even opzij gezet worden. Er degraderen 2 teams uit de 3e klasse. De komende 2 wedstrijden zijn erg belangrijk voor Leudal. Ze spelen dan achtereenvolgens uit tegen Voerendaal 3 en daarna thuis tegen WLC.

Uitslagen 3e Klasse H
5.0 – 3.0…HSC Helmond – SV Leudal