Leudal houdt De Combinatie op gelijkspel

Leudal stijgt boven zichzelf uit. 4-4

In de thuiswedstrijd tegen De Combinatie uit Asten heeft SV Leudal opnieuw voor een verrassing gezorgd. Het werd het tweede gelijke spel op rij in de 3e klasse KNSB. Daarmee blijft de Midden-Limburgse schaakclub voorlopig boven de degradatiestreep. Het werd een knap gelijkspel waarbij de uitslag ook nog voordeliger had kunnen uitpakken voor SV Leudal.
En daarbij was Leudal ook nog enigszins verzwakt. Het speelde namelijk met 2 invallers. Mark Meyers en Oscar Freriks waren afwezig.
Al vroeg in de wedstrijd offerde Leon van Duren een stuk maar zijn aanval bleek niet sterk genoeg. Hierdoor had zijn tegenstander een makkelijke middag en maakte het dan ook snel af. 0-1 Achterstand voor Leudal.
Arthur Hendrickx trok de stand gelijk. Hoewel hij na de opening een pion achter stond beschikte hij wel over het sterke loperpaar. Lang zag het er naar uit dat het remise zou worden. Maar Arthur veroverde het pionnetje terug en toen bleek hoe sterk het loperpaar was. Arthur won. 1-1. Wolfgang de Cauter wist zijn partij ook te winnen. Wolfgang heeft inmiddels 2,5 punt uit 3 wedstrijden. Een zeer knap resultaat. Leudal nam de leiding met 2-1. Maar dit was slechts van korte duur. Raoul Lemmen kon de druk van zijn tegenstander niet langer pareren en moest zich gewonnen geven. 2-2.
Ruud van Meegen speelde andermaal een sterke wedstrijd. Hij won voor de derde keer op rij zijn partij en bracht Leudal op een 3-2 voorsprong.
Hans Kivits werd na de opening flink onder druk gezet en het leek een kwestie van tijd voor hij zou bezwijken. Maar zie, plots kwam de ommekeer. Hans won een pion en wist zijn verdediging zo op te stellen dat zijn tegenstander er niet door kon komen. Zijn tegenstander dacht een matcombinatie te zien. Maar die bleek er niet te zijn. Hans won een stuk en nadat hij de tijdnoodfase had overleeft kon hij de partij eenvoudig over de streep trekken. En hiermee voor Leudal de voorsprong naar 4-2 tillen. Het matchpunt was binnen.

Hans Kivits behaalde een belangrijke overwinning.

En het kon meer worden indien of Jack Sonnemans of Henk van Meegen er nog een halfje aan konden toevoegen. Helaas lukte dat net niet.
Henk had in een toreneindspel veel kans op gelijkspel. Maar op een gegeven moment kwam zijn tegenstander er door met de a-pion. Deze promoveerde tot dame en daarmee was het uit. 4-3.
Jack Sonnemans tenslotte wikkelde in het eindspel een torenoffer verkeerd af waardoor hij niet 2 maar drie stukken moest geven voor de toren. Hierdoor ontstond er een eindspel waarbij de tegenstander loper en paard overhield. Een moelijke opgave om dat mat te krijgen. Maar binnen 25 zetten was de klus geklaard. En daarmee werd het 4-4. Toch een erg knap resultaat.

Er degraderen 2 teams uit de 3e klasse. Leudal staat vooralsnog op een veilige 7e plaats. De volgende wedstrijd is uit tegen HSC Helmond op 13 december.

Uitslagen 3e Klasse H
1.5 – 6.5…Voerendaal 3 – HSC Helmond